Munka-Ljungby skolområde tar lärdom från Kanada för att stärka elevers läs- och skrivförmåga
Hem UTBILDNING Munka-Ljungby skolområde tar lärdom från Kanada för att förbättra elevers läs- och skrivförmåga

Munka-Ljungby skolområde tar lärdom från Kanada för att förbättra elevers läs- och skrivförmåga

Publicerat av: Redaktionen

Munka-Ljungby skolområde i Ängelholms kommun har genomgått en utvecklingsresa inspirerad av framstående kanadensiska undervisningsmetoder.

Syftet har varit att förbättra och stärka elevernas läs- och skrivförmåga.

Nu öppnar skolan upp för att dela med sig av sina insikter och framgångar.

I augusti 2019 påbörjade Munka-Ljungby skolområde, som innefattar Toftaskolan och Össjö skola, ett ambitiöst projekt för att förändra och förbättra undervisningen. Genom en kartläggning av elevers resultat och lärarnas undervisning insåg man att nyckeln till förbättring var att öka läsförståelse och skrivförmåga bland eleverna.

Med hjälp av Adrienne Gear, en erkänd lärarutbildare och skolutvecklare från Kanada, genomförde skolområdet omfattande kompetensutvecklingsåtgärder. Detta kulminerade i utvecklingen av ”Munka-Ljungbymodellen”, en pedagogisk modell som prioriterar språk-, läs- och skrivundervisning. Modellen, som utvecklats i samarbete med lärare på skolan, har redan implementerats i årskurs f-6 och årskurs 7-9.

Tack vare framgången med Munka-Ljungbymodellen, bjöds skolledningen in till en studieresa i Kanada i maj 2023. Resan, som involverade skolledare, lärare och kommunens vetenskapliga ledare, hade som mål att observera och lära sig från framstående kanadensiska skolor som följer Adrienne Gears strategier.

Resedeltagarna besökte fyra olika skolor, deltog i konferenser och delade kunskap med forskare inom området. Nu har gruppen publicerat reserapport där man lyfter fram centrala lärdomar på både organisationsnivå och undervisningsnivå, vilket utgör ett värdefullt bidrag till skolområdets fortsatta utvecklingsarbete.

Munka-Ljungby skolområde tar lärdom från Kanada för att stärka elevers läs- och skrivförmåga

Delegationen som besökte skolorna i Kanada. Uppe från vänster; Malin Olofsson (speciallärare), Anki Wennergren (forskare, vetenskaplig ledare), Marie Löfström (lärare f-3), Lovisa Lindgren (lärare 7-9), Camilla Ekendahl (lärare f-3), Sara Svensson Bi

”Våra insikter visar att bland annat en gemensam syn på lärande och ett enhetligt tillvägagångssätt inom språk-, läs- och skrivundervisning, tillsammans med välutrustade skolbibliotek och minskad datoranvändning i de tidiga åren, är framgångsfaktorer”, säger Petra Johnsson Jähnke, rektor på Toftaskolan.

”Vi hoppas att denna kunskap inte bara kommer till nytta för vårt skolområde, utan att vi kan dela med oss av och inleda samarbete med andra skolor också.”

Fyra framgångsfaktorer

Enligt rapporten kan fyra insatser ses som framgångsfaktorer för skolornas mycket positiva resultat:

  • Ett gemensamt mindset för barn och vuxnas lärande
  • Ett gemensamt förhållningssätt i språk- läs- och skrivundervisning
  • Ett gediget skolbibliotek,
  • Begränsad datoranvändning för tidig läs- och skrivutveckling

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>