Den viktiga och stora förändringen på Korsbacka förskola
Hem SKOLNIVÅFÖRSKOLA Den viktiga och stora förändringen på Korsbacka förskola

Den viktiga och stora förändringen på Korsbacka förskola

Publicerat av: Redaktionen

När Korsbacka förskola förra veckan firade 50 år var det också en ny-invigning.

Med ombyggda lokaler och ett helt nytt arbetssätt ska de rusta barnen för framtiden.

– Över tid tänker jag att man ska se resultat i skolan, säger rektor Jessica Algback.

Korsbacka förskola har under lång tid haft ganska dåligt rykte. Området i sig har sina sociala utmaningar och det har även visat sig på förskolan. Det har varit svårt att locka dit både barn och pedagoger. Men förra året påbörjade den nya rektorn Jessica Algback, tillsammans med personalen, ett arbete som skulle förändra det mesta, på sikt även ryktet och barnens framtid.

Den stora förändringen har möjliggjorts genom att förskolan fått ta del av olika stadsbidrag, bland annat för bättre språkutveckling i förskolan.
När förskolan fick reda på att man fått ta del av dessa pengar involverades all personal i arbetet med förändringen. -Då sa vi att vi måste tänka långsiktigt och det måste vara genomtänkt. Vi måste förvalta pengarna väl. För vi visste om att den här chansen kommer inte igen, säger Jessica Algback.

Slitna lokaler

Den viktiga och stora förändringen på Korsbacka förskola

På bilden: Rebecca Olsson, förstelärare; Therese Lundh, biträdande rektor och Jesssica Algback, rektor

Lokalerna var i det läget nedgångna, slitna, med möbler som inte var anpassade för barn och deras utveckling. Miljön påverkade också pedagogernas arbetsmiljö och undervisningsuppdrag.

– De upplevde att arbetsmiljön inte var riktigt bra, det tänker jag hänger ihop. Går man i en miljö som man inte är riktigt nöjd med så kanske man inte är riktigt nöjd med sin arbetsmiljö, och sjukfrånvaron var faktiskt också rätt så hög. Vad som är vad är alltid svårt att bena ut, men jag tänker att det på något sätt hör ihop, säger rektorn och fortsätter:

– Här fanns en längtan hos pedagogerna och en vilja till förändring. Hade de inte velat det hade vi aldrig varit här. Tidigare har personalen kanske känt att man inte varit satsad på; nu kände man; ”vi ska få vara med och påverka hur vår förskola ska se ut”, säger hon.

Förändring

Efter ett studiebesök på nybyggda Lackalänga förskola uppstod en idé om hur de gemensamt ville förändra miljön och pedagogiken på Korsbacka. Med nya, fräscha tankar satte sig hela personalen och började skissa på hur framtiden skulle se ut på Korsbacka. Både hur inomhusmiljöerna skulle se ut, men också hur de skulle organisera sig i mindre barngrupper.

– Vi jobbade fram, under det här året, en pedagogisk idé som innehåller en samsyn i hur vi tänker gällande undervisning, förhållningssätt och utforskande lärmiljöer, säger Jessica Algback och berättar om det huvudfokus de arbetade fram.

– Språkutvecklande arbete, det har varit grunden i vår pedagogiska idé. 54% av våra barn har annat modersmål än svenska. Vi måste rusta dem och ge dem goda språkkunskaper i svenska, det är grunden. Sen började vi prata om miljöer där barns nyfikenhet och utforskande får ta stor plats, berättar hon.

En ny tid

När höstterminen startade var det i renoverade lokaler, ny ventilation, ny miljö, med ny organisation, mindre barngrupper, och nya arbetslag. Ett helt nytt arbetssätt. En enorm förändring som förstelärare Rebecca Olsson såg de kompetenta barnen lösa snabbt.
– Barnen fixade förändringen ganska omgående ”Det är klart, vi går och hämtar mat och sen sätter jag mig här. Vad är det för konstigt med det, det är bara ett nytt ställe att äta” Det var pedagogerna som såg det som lite mer jobbigt till en början men när de såg att barnen fixade det, blev de lugna, säger hon.

Hon såg också hur personalen tog till sig förändringarna i mer barnanpassade miljöer.

– Man såg hur mycket det gjorde för de pedagogerna. Hur de beskrev att: ”Jag kommer ner på golvet vilket gör att jag kan bemöta barnen på ett helt annat sätt. Vilket gör att den undervisning jag kan bedriva och den anknytning jag har till barnen blir helt annorlunda än när vi har höga bord”. Vi pratar om att vi har kompetenta barn, men om barnen själva kan inte hoppa upp och sätta sig på stolen så rimmar det illa. Men nu har de låga bord där de själva kan dra ut stolen och säga att nu vill jag sitta och titta på det här, säger hon.

Barnens framtid

Det är inte bara pedagogerna som redan ett par veckor efter terminsstarten märker en skillnad. – När vi hade föräldramöte så var det faktiskt flera föräldrar som kom fram och sa att de har märkt skillnad bara på det här veckorna. De upplever barnen som lugnare och tryggare. Sen tänker jag att man behöver mer tid på sig, och över tid tänker jag att man ska se resultat i skolan. Det är ju där vi vill hamna, vi vet att det tar några år, men det är det som är huvudmålet, säger Jessica Algback.

För att nå det målet jobbar hela den nya organisationen med att befästa förändringarna. Där är förstelärare Rebecca Olsson viktig. -Det är små justeringar som vi nu hela tiden gör. ”OK, hur tänker vi här”? Vi har kontinuerliga fortbildningstillfällen med pedagogerna där vi pratar om allt från vetenskapsteori till interkulturellt förhållningssätt, allting sitter egentligen ihop, säger hon.

Hur viktig är den här förändringen?
– För barnens framtid, men också för vår personal, är den jätteviktig, säger Jessica Algback, rektor på Korsbackas förskola.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>