Nu lanseras ett inköpsstöd för att vässa skolans IT-beställarkompetens

Skolans digitala ekosystem är komplext och ställer stora krav på huvudmännens beställarkompetens, liksom på leverantörskompetens.

Felaktiga beställningar kan resultera i att man investerar i it-system som inte stödjer verksamhetens mål och utveckling. Nu lanserar branschorganisationen Swedish Edtech Industry ett stöd som ska underlätta upphandling av en effektiv och smart digital arbetsmiljö för skolan.

Behov av tydligare beställningar och skarpare krav på leverantörerna

Digitala lösningar som inte möter verksamhetens behov leder till frustration och extraarbete, när det egentligen kan och ska vara precis tvärtom. Det digitala ekosystemet med allt från administrativa till undervisningsnära tjänster måste fungera ihop för att ge full effekt. Det ska vara både säkert och lättillgängligt. Att kravställa det är inte enkelt. En medlemsenkät branschorganisationen gjorde, visar till exempel att 72% av upphandlingarna man läser, inte bedöms ha den kvalitet som behövs.

Att få till en digital arbetsmiljö, där tekniken blir det ändamålsenliga pedagogiska och administrativa stöd den kan vara, kräver såväl kompetens som samarbete, säger Johanna Karlén, kvalitetschef på branschorganisationen, som arbetat med att ta fram upphandlingsstödet tillsammans med medlemsföretagen. Våra leverantörer vet vad som kännetecknar en bra upphandling och ser vanliga misstag som görs, fortsätter hon. Den erfarenheten tog vi vara på i arbetet. Vi vill att upphandlingsstödet ska leda till tydligare beställningar och skarpare krav. Det är inte bara en ökad beställarkompetens som är målet, utan även en ökad leverantörskompetens.

Samarbete centralt kring upphandling och it-standarder i skola

I arbetet har såväl leverantörernas som huvudmännens kunskap och syn på hur ett stöd bör utformas samlats in. Materialet har också varit på remiss hos olika myndigheter och organisationer. Samarbete är centralt i upphandlingsprocessen och så även i framtagandet av ett stöd.

Ta till exempel informationsöverföring mellan olika system, säger Johanna. Här behövs gemensamma it-standarder för hur överföringen ska gå till, så att vi undviker dubbelregistrering och manuellt arbete. Standarder behöver kravställas av beställarna och efterlevas av leverantörerna, men vi behöver också samverka kring vilka standarder som saknas och behöver tas fram. Det är lite av en djungel, fortsätter Johanna, så vi har i bred samverkan påbörjat ett dokument som listar olika standarder och inom vilka områden i ekosystemet de är aktuella, något som saknats. Dokumentet ingår i vårt stöd, men är också underlag för det fortsatta nationella arbetet med standarder inom skolväsendet som Skolverket kommer att ansvara för.