Nackademins studenter introduceras i e-sportmästerskap i VR- en inkörsport till VR i arbetslivet
Hem SKOLNIVÅEFTERGYMNASIAL UTBILDNING Nackademins studenter introduceras nu i e-sportmästerskap i VR- en inkörsport till VR i arbetslivet

Nackademins studenter introduceras nu i e-sportmästerskap i VR- en inkörsport till VR i arbetslivet

Publicerat av: Redaktionen

I december gick det första e-sportmästerskapet i VR av stapeln.

Ett koncept och en turnering som aldrig tidigare ägt rum, där e-sportspelare från hela världen kunde följa VR- och XR studenter från Nackademin och Hyper Island göra upp om vinsten.

Med stöd från Cortopia Studios, bjöd Immerse Experience Creator-studenter på Futuregames in VR och XR-studenter från Nackademin och Hyper Island att köra en VR-e-sportturnering i det nysläppta spelet “Wands Alliances”. 8 lag från Nackademin och Hyper Island deltog i mästerskapet. Turneringen fick även uppmärksamhet globalt från Wandsentusiaster, där några av spelets toppspelare följde turneringen och bad om att kommentera finalerna live.

Nackademins studenter introduceras i e-sportmästerskap i VR- en inkörsport till VR i arbetslivet

Nackademin och näringslivet ser ett ökat behov av VR-utvecklare inom flera branscher idag

“ Virtual Reality och XR öppnar upp för helt nya möjligheter inom utbildning och kompetensutveckling. Ett e-sportmästerskap är en rolig tävlingsupplevelse och ett steg i rätt riktning att skapa innovativ utbildningsform och företagskultur. Varför inte prova på att ha nästa personalmöte eller kursupplägg i ett VR-anpassat rum?, säger Lars Svärdling, Marknadschef Nackademin

VR – en framtidsbransch med mycket jobb

En rapport från PwC förutspår att 23 miljoner arbeten världen över kommer att använda VR och AR (aurgmented reality) år 2030. Detta innebär att företag idag måste överväga om VR och Metaverse kan ha en positiv effekt för organisationen. Antingen som ett verktyg för att underlätta arbetet bland de anställda, eller som en plattform för marknadsföring.

“ Virtual reality förväntas växa till att bli nästa stora plattform, så företagen behöver vara beredda på att ett Metaverse eller Apples lansering av VR-headset kan ha samma effekt som när TikTok och SnapChat lanserades och snabbt och lyckades bygga upp ett stort antal användare.” avslutar Lars Svärdling Marknadschef, Nackademin

Nackademin och näringslivet ser ett ökat behov av VR-utvecklare inom flera branscher idag, och räknar med att efterfrågan på specialiserad VR-kompetens kommer att öka särskilt inom mode, samhällsbyggnad och inom vården.

Ansökan till VR-utvecklare på Nackademin öppnar 12 januari 2023

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>