20 år av framgångsrik spelutbildning på Högskolan i Skövde
Hem TEKNIK 20 år av framgångsrik spelutbildning på Högskolan i Skövde

20 år av framgångsrik spelutbildning på Högskolan i Skövde

Publicerat av: Redaktionen

Programmen inom dataspelsutveckling lockar varje år tusentals sökande till Högskolan i Skövde och här finns norra Europas största och bredaste utbud av dataspelsutbildningar.

Från Skövde kommer också flera av de senaste årens stora svenska spelsuccéer.

Det är ingen slump att det har blivit så. I en ny film speglar Högskolan den 20-åriga framgångssagan.

Redan i slutet av 90-talet hade Högskolan i Skövde kursmoment med spel och idén började gro kring att skapa ett helt utbildningsprogram för dataspelsutveckling. När IT-bubblan sprack ett par år senare störtdök antalet ansökningar till de traditionella IT-programmen och det var dags att tänka om och tänka nytt. Högskolan slog samman datavetenskap med kreativa ämnen som multimedia och datorkonst, och de första spelutbildningarna såg dagens ljus 2002.

– Alla var inte positiva. ”Såna här modeutbildningar har en kort livstid” sades det tidigt, berättar Henrik Engström, professor i informationsteknologi, och som var med från start 2002.

15 000 ansökningar på fem år

Idag studerar 650 personer spelutveckling vid Högskolan i Skövde. Studenterna är fördelade på tolv utbildningar både på grundnivå och på avancerad nivå.

– Antalet masterutbildningar inom spel ökar i Sverige, så där är vi inte så unika. Men vi är fortfarande väldigt unika i att vi har så många olika program på grundnivå. Det är svårt att imitera. De stora lärosätena är inte utformade på ett sätt som gör att de kan ha sådan bredd. Det blir lätt så att tekniska högskolor har tekniska utbildningar och så vidare. Ämnena möts aldrig, vilket vi har lyckats med, säger Henrik Engström.

De senaste fem åren har utbildningarna fått 15 000 ansökningar, samtidigt som programstrukturen för grundutbildningarna har förändrats för att bättre passa spelindustrin och öka studenternas karriärmöjligheter efter examen.

Driver den svenska spelbranschen framåt

Det är inte för mycket sagt att påstå att dataspelsprogrammen på Högskolan i Skövde har drivit den svenska spelbranschen framåt. Sedan utbildningarna startade för tjugo år sedan har det i Skövde vuxit fram en helt ny industri som satt både staden och Sverige på spelkartan när det gäller globala försäljningssuccéer. Tidigare studenter från Högskolan jobbar idag över stora delar av världen. Spelindustrin i Skövde och Sverige genererar inte bara pengar, utan även arbetstillfällen.

– För stadens del har dataspelsutbildningarna på Högskolan möjliggjort för en ny bransch att växa sig stark i Skövde. Den skapar dynamik och sätter Skövde i en internationell kontext. Utbildningarna föder det lokala dataspelsklustret med ny kompetens, vilket möjliggör branschens fina tillväxt. Dataspelsklustret och Högskolans utbildningar inom dataspelsutveckling bidrar till både Skövdes tillväxt och attraktivitet och är ett av våra starkaste spetsområden, säger Ramona Nilsson, näringslivschef i Skövde kommun.

Film om 20 år av spelutveckling

20 år av framgångsrik spelutbildning på Högskolan i Skövde

För att uppmärksamma 20-årsjubileet av dataspelsutbildningarna har Högskolan i Skövde producerat en film.

För att uppmärksamma 20-årsjubileet av dataspelsutbildningarna har Högskolan i Skövde producerat en film. Filmen är en historisk överblick över de två decennier som gått och berättar bland annat om utbildningarnas tillkomst och en tydlig pionjär-känsla. Fem tidigare studenter intervjuas om sin studietid, karriären efteråt, samt vad de gör idag. Filmen berättar också mer om nätverket DONNA, spelforskningens betydelse, och om ämnen där Högskolan, som en av mycket få aktörer i världen vågat satsa.

Sen berörs också naturligtvis varför så många personer år efter år söker sig till Skövde för att plugga spelutveckling.

– Vi kanske inte är bäst i världen på att undervisa och allt är inte perfekt. Men bara det att man kommer till en plats där så många är intresserade av spel och har så olika typer av bakgrund, det är häftigt. Och det gör det värt att komma hit, säger Henrik Engström i filmen.

Medverkande i filmen:

  • Ulf Wilhelmsson, Högskolan i Skövde
  • Henrik Engström, Högskolan i Skövde
  • Jenny Brusk, Science Park Skövde
  • Henrik Törnqvist, Iron Gate Studio
  • Daniel Kaplan, Keepsake Games
  • Peter Ilves, Stunlock Studios
  • Karoline Forsberg, Ubisoft
  • Moa Lenngren, Zcooly
  • Marcus Toftedahl, Science Park Skövde
  • Louise Persson, Högskolan i Skövde

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>