Ny forskarskola: Skolan i ett globalt sammanhang

Skolan ses ofta som en nationell angelägenhet, men idag måste vi förstå den i sitt globala sammanhang.

Malin Ideland, professor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.

Det menar Malin Ideland, professor vid Malmö universitet som leder en ny forskarskola för lärarutbildare.

– Vi har globala digitala verktyg och internationella kunskapsmätningar. Skolan är på så sätt inte längre enbart ett nationellt projekt. Vi behöver förstå vad det betyder och har för effekter. Jag tror att forskarskolan kommer att kunna bidra till en ökad medvetenhet om dessa frågor. Vad betyder det till exempel om vi låter mätningar som Pisa styra skolan? säger Malin Ideland, professor vid fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet.

Forskarskolan Utbildning, lärande och globalisering har fått 40 miljoner kronor av Vetenskapsrådet och är en del av den storsatsning som görs på uppdrag av regeringen på lärosäten i hela landet. Totalt handlar det om åtta nya forskarskolor med nio doktorander i varje – sammanlagt 72 doktorander. Malmö universitetet leder en och deltar i tre, och är alltså med i hälften av de nya forskarskolorna.

– Det har pratats om att det saknas forskarutbildade lärarutbildare i flera år, så satsningen är både efterlängtad och nödvändig, säger Malin Ideland.

Stor betydelse för lärarutbildningen

Inom ramen för den nya forskarskolan som hon leder kommer Malmö universitet, Uppsala universitet, Södertörns högskola nästa år att kunna anställa tre doktorander vardera, alltså totalt nio stycken. De första börjar hösten 2020. Avhandlingarna förväntas vara färdiga 2025.

Fakulteten för lärande och samhälle vid Malmö universitet har landets tredje största lärarutbildning och utbildar var tionde lärare i Sverige. Anders Linde-Laursen är dekan och menar att Vetenskapsrådets satsning kommer att ha stor betydelse framöver.

— Det betyder väldigt mycket för hela universitetet men i synnerhet för lärarutbildningen. Forskarskolorna är viktiga och nödvändiga för att stärka forskningsanknytningen i lärarutbildningen och se till att lärarutbildare är forskarutbildade. Ytterst handlar regeringens och Vetenskapsrådets satsning om framtidens skola och att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund, säger han.