Internationellt samarbete om drönare
Hem SKOLNIVÅEFTERGYMNASIAL UTBILDNING Ett internationellt samarbete om drönare

Ett internationellt samarbete om drönare

Publicerat av: Redaktionen

Under läsåret 21/22 har två gymnasieingenjörsklasser på Karlstads Teknikcenter utfört ett samarbete ihop med den holländska skolan Summa Engineering.

Samarbetet är kopplat till ett projekt om att konstruera en fungerande drönare.

Projektet är en tvärvetenskaplig undervisnings- och lärandeaktivitet som går ut på att skapa en fungerande drönare från grunden. Syftet med projektet är att ge gymnasieingenjörerna möjligheten att arbeta i ett internationellt teknikutvecklingsprojekt med engelska som arbetsspråk. Detta inkluderar planering, genomförande och utvärdering i nära samarbete med Summa Engineering från Eindhoven i Nederländerna.

”Gick bättre än vad jag trodde”

Internationellt samarbete om drönare

Slutpresentation för gymnasieingenjörsgrupperna om deras projekt att skapa en fungerande drönare.

Eleverna från profilklasserna Produktionsteknik och Design- och produktutveckling delades upp och parades ihop med grupper från den holländska klassen, vilka de utbytte kunskap och inspiration med. Under läsåret utvecklade eleverna färdigheter i bland annat projektledning, teknisk design, kunskaper kring hur man utformar ritningar till drönare och hur man korrekt löder fast olika komponenter. Ingen av gruppernas drönare på Karlstads Teknikcenter han bli flygfärdig, men samtliga elever är nöjda över sina prestationer.

En av grupperna bestående av Emelie Karlsson (frånvarande), Julia Edvinsson Persson, Lucille Arvidsson och Anton Kristiansson beskriver utmaningen.

”Det gick bättre än vad jag trodde. Vi hade ingen erfarenhet kring drönare alls innan. Det har varit spännande och roligt att få ha kontakt med utomstående från Holland” säger Julia.

”Den största utmaningen har varit att löda rätt kabel på rätt ställe. Det finns så många och det är lätt att det blir fel. Men det är kul. Eftersom jag har ett intresse för drönare hoppas jag på att få kunna ta med drönaren hem och göra färdigt den” avslutar Anton.

TE4-året är ett fördjupnings år för de elever som studerat teknikprogrammet på gymnasiet. TE4-året ger en erkänd ingenjörsexamen som gör gymnasieingenjörerna anställningsbar direkt efter avslutad utbildning.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>