Nybliven professor vill utveckla lärarutbildningen

Som nybliven professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst vill Jan Gustafsson Nyckel bidra till att utveckla lärarutbildningen.

Jan Gustafsson Nyckel är nybliven professor på Högskolan Väst.

Med rötter som pedagog inom fritidshem och förskola forskar han bland annat om relationen mellan teori och praktik inom förskollärarutbildningen, fritidslärarens dubbla kompetenskrav men också policyförändringar inom förskola och fritidshem.

Hallå där professor Gustafsson Nyckel! Hur känns det?

Det känns väldigt bra att vara/bli professor! Det är både roligt och stimulerande att ta sig an uppdraget att vara professor på Högskolan Väst och på Institutionen för individ och samhälle.

Att försöka bli professor är något som har växt fram under ett antal år och var inte något självklart mål när jag började mina universitetsstudier för ett stort antal år sedan. Efter hand och speciellt under de senaste fem åren har tanken vuxit sig starkare att det skulle vara möjligt att bli professor.

Vad forskar du om och varför just dessa områden?

Jag har varit och är aktivt i två forskningsområden och de har lite olika bakgrund. Mitt intresse för förskola och fritidshem har sin grund i den lärarutbildning jag en gång gick och som var en försöksutbildning med inriktning mot både förskola och fritidshem. Sedan arbetade jag under nästan 15 år inom framförallt fritidshem men även inom förskolan. Under tiden gick jag en magisterutbildning och skrev uppsats med inriktning mot fritidspedagogens dubbla yrkesroll vilket blev en dörröppnare mot forskarutbildningen. Avhandlingen handlade sedan om mötet mellan förskoleklassen och skolan och var klar 2003.

Mitt andra intresse mot högre utbildning och professionsutbildning har bland annat sin grund i mitt arbete på Högskolan Väst och arbetsintegrerat lärande under åren 2003-2005 men också i forskningsprojektet Kön och karriär i Akademin mellan åren 2009-2012. Inom detta område rör sig min forskning både om akademisk karriär, genus och sociala nätverk men också om relationen mellan teori och praktik samt arbetsintegrerat lärande inom professionsutbildning.

Vad vill du bidra med till samhället med din forskning?

Jag vill försöka bidra med min erfarenhet och kunskap i syfte att utveckla bland annat lärarutbildningen vid Högskolan Väst men också utveckla samverkan med skolhuvudmännen i högskolans närområde i syfte att skapa möjlighet till skolutveckling och praktiknära forskning.

Finns det något område du skulle vilja forska inom i framtiden?

Det skulle vara intressant att dels fördjupa min forskning om professionsutbildning och relationen mellan teori och praktik (arbetsintegrerat lärande) men också utveckla ett mer uttalat barnperspektiv i forskningen om förskola och fritidshem. Om jag skulle tänka helt fritt och med egen erfarenhet från idrott på elitnivå fanns tanken för 10 – 15 år sedan  om någon form av idrottsforskning. Det hade varit roligt att väcka den tanken till liv.