Senaste veckan har startupföretaget Formida fått stor uppmärksamhet i medierna för sitt unika digitala verktyg som kan komma att revolutionera arbetet i den svenska skolan. Även skolledare, forskare och investerare har fått upp ögonen för Formidas potential. Verktyget har på kort tid nått ut till 600 lärare utspridda över drygt 200 skolenheter i landet – och fler är på väg.
– Vi är glada över uppmärksamheten vi hittills fått och resultatet är otroligt positivt, säger Formidas vd och en av grundarna Isak Ekroth, som själv jobbar som gymnasielärare.
Växjöbaserade Formida har under drygt ett år utvecklat en lösning som digitaliserar lärares arbete med textrespons. Det frigör värdefull tid för både lärare och elever. Dessutom ges skolor och kommuner helt nya analysmöjligheter. Bara i år har Formida tagit in en förinvestering från Almi Invest och initierat ett tätt samarbete med forskare inom språk- och utbildningsvetenskap vid Linnéuniversitet. Formida har även startat pilotprojekt där språklärare fått använda Formidas lösning i sitt arbete.
En av lärarna och pilottestarna är Yvonne Thomsen, förstelärare på Katedralskolan i Växjö:
– Eleverna får en mer kvalitativ rättning, rådgivande, formativ bedömning och feedback på vägen att utvecklas, sa hon till Smålandsposten.
Nyhetssajten Vxonews uppmärksammade också Formida i en artikel: ”Växjöföretag bakom digital skolsuccé. Glöm högar med handskrivna uppsatser. Nu finns det ett nytt digitalt verktyg som hjälper lärarna med rättningarna” skrev de bland annat.
Det unika med Formidas lösning är att den inte bara avlastar och effektiviserar lärarna i sitt arbete – det ger också eleverna tydligt och effektivt stöd. Samtidigt kan Formida sitta på lösningen till ett av svenska skolans största problem – möjligheten att jämföra och analysera.
– Alla klick registreras på något sätt. Sen kan de kopplas till en elev, grupp eller ett helt moment. Då har du snabbt fått viktig statistik som synliggör behoven. Du kan sedan jämföra lärare med lärare, grupper med grupper och skolor med skolor, säger Isak Ekroth.
Bristen på jämförelser och fördjupade analyser var en av de punkter där svensk skola fick hård kritik i OECD:s uppföljning av PISA-resultaten.
– Vårt verktyg har löst just det – vi erbjuder unika förutsättningar för att jämföra och analysera, säger Isak Ekroth.
Formida, som snabbt hittat en nisch inom de kraftigt växande områdena edtech och learning analytics, har med sin bas i Växjö tillgång till både universitets- och it-världen. Företagets grundare består av lärare och verksamma inom webb, analys och IT-utveckling. Sporrade av de initiala framgångarna fortsätter utvecklingsarbetetet och Formida låter tills vidare lärare använda verktyget fritt. Den första, kostnadsfria versionen av verktyget började spridas i sociala medier i början av februari i år.
– Vi är glada över uppmärksamheten och den respons vi fått. Nu ser vi närmast fram emot att under årets SETT-mässa träffa representanter för utbildningsvärlden för att prata om nya förutsättningar för skolutveckling, säger Isak Ekroth.
Formida AB deltar i Företagsfabrikens inkubationsprocess för att nå framgång och komma ut på marknaden snabbare.