Inom gamingvärlden är det stundtals rå jargong och ett hårt klimat.
Detta är i dag en arena där många barn och unga vistas, samtidigt som vuxnas insyn och möjlighet att ingripa är begränsad.
Inom Rädda Barnens direktverksamhet möter vi barn och ungas berättelser från gamingvärlden och har utifrån den kunskapen under en tid arbetat kring hur vi även här kan vara närvarande, stöttande och skyddande. Rädda Barnen arbetar nu fram en smart modell som på barns villkor gör det möjligt att stötta och skydda barn och unga i den miljön. Med hjälp av AI kommer vi kunna upptäcka, kontakta och ge stöd till barn i utsatta situationer.
Med stöd från Svenska Postkodlotteriet och dess lottköpare, i samarbete med gamingbranschen och genom att dra nytta av modern teknik kommer Rädda Barnen kunna skapa framtidens fältassistent. Ett AI som kan agera som en fältassistent som alltid är online, en nattvandrare som är tillgänglig dygnet runt eller en fritidspedagog som finns där när barn och unga behöver det.
– Vuxenvärlden har väldigt lite insyn i vad som händer i gamingvärlden samtidigt som allt fler barn och unga vittnar om övergrepp och mobbning. Detta ser vi inte bara i Sverige, utan det här är ett globalt problem. Nu får vi möjlighet att hjälpa de barn som far illa på ett nytänkande och effektivt sätt, säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen.
– Det förekommer stundtals ett hårt klimat i gamingvärlden och få vuxna är medvetna om vad barn möts av online i dag. I dag får vi presentera en smart modell som på barns villkor gör det möjligt att stötta och skydda barn och unga i den miljön, vilket i sin tur bidrar till en tryggare uppväxt. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet möjliggörs denna innovativa satsning, säger Eva Struving, managing director på Svenska Postkodlotteriet.
Modellen drar nytta av befintlig data och länkar samman målgruppen med Rädda Barnens ordinarie stödfunktioner, som vid behov kan lotsa vidare till ett ekosystem av aktörer som på olika sätt arbetar för barns rättigheter, trygghet och skydd.
Projektet löper över fyra år och målet är att nå 240 000 barn och unga med plattformen, samtidigt som minst 10 000 som far illa ska erbjudas stöd. Om projektet når framgång ska det snabbt kunna skalas upp globalt för att ge stöd till de hundratals miljoner barn som befinner sig på dessa plattformar.
Projektet tilldelas 25 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Svenska Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete