Ådalsskolan, Räddningsgymnasiet och verksamheterna på Nordvik har startat läsåret med ett stort antal antagna elever.
Skolledning och personal har tillsammans skapat planeringsförutsättningar för kommande läsårs undervisning och eleverna har sedan varit delaktiga i samband med skolstarten.
– Vi följer myndigheternas råd och söker så hållbara lösningar som möjligt för elever och personal, säger Ylva Hardeson, rektor för de högskoleförberedande programmen på Ådalsskolan och Räddningsgymnasiet.
De olika gymnasieprogrammen i kommunen har ett ett antal åtgärder att besluta om.
– Åtgärderna finns för att underlätta genomförandet av undervisningen och för att undvika trängsel på skolan, säger verksamhetschefen Christer Joald.
Varierande förutsättningar för program och platser
Några exempel är att växla mellan när- och distans-/fjärrundervisning varannan vecka, dela grupper i flera lektionssalar och fler sitt- och arbetsplatser i korridorerna. Lärare och elevhälsan har möjlighet att förlägga en större del i skolan för en elev som har behov av det.
– Vi har stora skillnader mellan programmen när det gäller möjligheter att bedriva sina studier på fjärr/distans. Det viktigaste i vår process har varit att säkerställa delaktighet från lärarna, de fackliga organisationerna och eleverna. Det är uteslutet att bestämma över huvudet på vuxna eller nästan vuxna individer, säger Peyman Vahedi, rektor på yrkes- och introduktionsprogrammen samt gymnasiesärskolan.
För de program som är förlagda till andra platser än tätorten skiljer förutsättningarna sig åt. På Nordvik bedrivs naturbruksprogrammet och gymnasiesärskolans verksamhet. Med tillgång till internatboende är möjligheterna att hålla avstånd annorlunda och detsamma gäller nyttjandet av kollektivtrafiken. Räddningsgymnasiet planerar för att bedriva närundervisning för samtliga tre årskurser, då lokalerna ger goda möjligheter till att hålla avstånd och struktur, för att upprätthålla god distans mellan varandra.
– På Sandö har vi dessutom fina möjligheter att bedriva praktiska kurser utomhus, och vi hoppas att vi med gemensamma dialoger och allas ansvar för att vara hemma vid eventuella symptom, ska klara höstterminen som planerat. Både lärare och elever på individnivå kan växla över till distansstudier över kortare tid om behov uppstår, säger Ylva Hardeson.
Förberedd på att ställa om
Även om huvudmannen, skolpersonalen och eleverna har en plan och samsyn kring vad som är bäst för stunden kan förutsättningarna ändras snabbt.
– Våra myndigheter kan fatta andra beslut som i olika tidsperspektiv kan påverka verksamheten. Vi måste helt enkelt vara redo för att ställa om med kort varsel utifrån direktiven, avslutar Christer Joald.