Enkelhet och snabbhet var två av anledningarna till varför IKT-pedagogen Angelika Johansson ville införa Skolon i Valdemarsviks kommun.
Hon hade tidigare använt tjänsten som anställd i Västerviks kommun och kände att det var ett naturligt steg i Valdemarsviks digitaliseringsarbete.
– Skolon är den digitala skolbänken som underlättar för lärares, elevers och IKT-pedagogers vardag.
Kommunens första steg i sin digitaliseringsresa var att leasa enheter för att sedan kunna skapa den digitala skolbänk där Skolon fanns med i bakhuvudet redan från start.
– Kommunen stod inför ett stort digitaliseringsarbete. Vi hade få enheter och skolorna hade haft begränsade möjligheter att arbeta digitalt.
När vi väl hade enheterna skulle vi fylla dem med digitala tjänster och då blev det så småningom dags att införa Skolon, men det gick snabbare än väntat, säger Angelika.
På grund av coronaviruset öppnade Skolon upp hela sin digitala plattform, så processen startade tidigare än vad det var tänkt, men det är Valdemarsviks kommun bara glada för.
Öppnad plattform möjliggjorde testning av nya tjänster
Under våren var skolorna i Sverige i större behov av utbildning på distans. Då valde Skolon att tillfälligt öppna upp plattformen för att öka tillgången till digitala läromedel på landets samtliga skolor och erbjuda alla möjligheten till ett tillgängligt lärande. Detta gjorde även att skolorna hade möjlighet att prova nya tjänster som de tidigare inte hade använt.
– Trots att vi inte behövde stänga några skolor, så förberedde vi oss utifall att en stängning skulle ske. Skolons öppnande var en god chans att få prova på det digitala smörgåsbordet som vi såg skulle vara en bra plattform för både tillgången till digitala läromedel, men också smidighet för både lärare och elever som var ovana med att arbeta digitalt.
Enkelhet och snabbhet tilltalade Valdemarsvik
Något som lockade Valdemarsviks kommun med Skolon var även enkelheten och snabbheten.
– Hade vi inte haft Skolon hade lärare och elever behövt hålla reda på flera olika sidor och inloggningsuppgifter. Med Skolon får vi både en enkelhet och snabbhet till våra digitala tjänster. Delen med GDPR är också väldigt bra, där har Skolon tagit stort ansvar och erbjuder en smidig lösning. Vi måste ändå skriva PUB-avtal med leverantören, men om tjänsten finns i Skolon kan vi vara säkra på att det är relativt enkelt att skriva avtal och det känns bra, säger Angelika.
Lärare kan själva utforska i biblioteket och hitta digitala läromedel som de kan starta en testperiod på. I klassrumssituationen kan läraren lätt leda in eleverna till rätt tjänst, vilket gör att lärare och elever sparar tid och energi.
Digitalisering står högt på agendan
Just nu är kommunen i full gång med att utbilda administratörer på skolorna för att underlätta för alla inblandade. Efter det är det dags att köra igång på riktigt, något som Angelika ser fram emot.
– För att komma igång smidigt har jag hjälpt till med konton och läromedelskopplingar, men nu när skoladministratörerna fått utbildning har de bättre kunskap om vilka tjänster just deras skola och elever behöver och kan själva administrera det hela. Vi är en liten kommun med ca 700 elever vilket har varit hanterbart, men vi ser fram emot att alla synkroniseringar är på plats för att göra det hela än smidigare vid varje läsårsstart.
Sist, men inte minst har Angelika upplevt att både hon och kommunen fått bra support på vägen när det gäller införandet av Skolon:
– Skolon har alltid varit jättebra på att svara och snabba med att återkoppla när vi har haft frågor eller funderingar. De gånger vi har stött på problem eller utmaningar har vi alltid fått hjälp direkt och det har löst sig snabbt.