Efter en relativt väl fungerande höst blev till sist stora delar av skolorna tvingade att stänga ner igen strax före jul.
Elever studerar på distans, ofta på laptops de fått från skolan eller via sina egna mobiler eller läsplattor.
Detta har satt en hård press på skolors IT-system, och risken för dataintrång, nätmobbing och att skadlig programvara förs in i systemen ökar snabbt. Hur ska skolorna kunna bygga trygga IT-system som klarar av alla nyheter i framtiden?
Fortsatt distansutbildning kräver bättre säkerhet
Skolor kan bli cyberhackarnas nästa favoritmåltavla. Delvis eftersom de inte alltid har den bästa säkerhetslösningen på plats. Delvis också eftersom en del av deras användare inte har tillräckligt säkerhetskunnande. Distansutbildningen gör saken värre.
Inte bara skolan utan även dess leverantörer behöver nu ha ett långsiktigt perspektiv och samtidigt se till att utveckla skolans system allt efter att kraven förändras. En bra utgångspunkt är att använda öppna och flexibla standarder som kan ta emot den ökade mängden olika enheter (allt från elevernas egna mobiler till skoldatorer och olika smarta apparater i skolorna) och nya lösningar.
Dessutom att använda intelligenta lösningar som kan hantera säkerheten, till exempel genom att nätverket delas upp så att olika användare får olika tillgång till olika delar, så att sådant som kan vara känsligt för angrepp inte kan nås av alla.
Artificiell intelligens i skolan
Sådan så kallad segmentering är något som ofta setts som en besvärlig avvägning mellan att å ena sidan skapa tillräckligt skydd mot intrång och å andra sidan att inte göra det för svårt att använda systemen. Idag finns det verktyg som använder artificiell intelligens (AI) och maskininlärning för att hitta mönster i nätverkstrafiken. De kan på så sätt bland annat upptäcka enheter som kan vara skadliga. Detta är dessutom lösningar som inte stör elevers och lärares arbete eller drar ner hastigheten i nätverket. Systemen ger skydd i realtid och snabba svar om ett intrång skulle inträffa. Det blir också möjligt att ansluta ny, innovativ teknik utan att utsätta sig för risker. Wi-Fi-nätverket identifierar nyheten, profilerar den och applicerar en säkerhetspolicy för den.
Säkerhet i Coronatider
Ett ökat fokus på säkerhet och effektivitet inte bara främjar lärande utan kan också minska verksamhetens risker och kostnader. Som exempel kan accesspunkter tillsammans med mobilappar användas för att ge virtuella guidade turer runt om på skolan eller universitetet och hålla koll på hur elever rör sig runt på området för att hindra att det blir ansamlingar av elever som kan sprida Coronaviruset. Möjligheterna med tekniken är många.
Navigera säkert i det nya normala
Idag finns lösningar som ger en IT-infrastruktur på samma nivå som vanligtvis erbjuds stora företag – men anpassade för skolornas behov. Med rätt teknik och säkerhetstänk på plats finns det en stor potential för skolorna att skapa effektiva, säkra och inspirerande förutsättningar för såväl elever som lärare, allt medan de navigerar i det nya normala.
Marcus Bäckrud, Sverigechef för Aruba, ett företag inom Hewlett Packard Enterprise