Skolplattform reser kapital – utmanar med helhetslösning

Fyra av fem lärare upplever att tekniska verktyg leder till ökad stress.

Skolplattform reser kapital - utmanar med helhetslösning 1
Adrian Andersson, vd för Meitner

Skolplattformen Meitners mål är att underlätta för lärarna och skapa en heltäckande digital skolplattform som ger mervärde, exempelvis genom funktioner i att upptäcka psykisk ohälsa och automatisk schemaläggning. Nu tar man in drygt en miljon kronor för att satsa vidare, bland investerarna finns personer med goda erfarenheter av hur man bygger stora skalbara företag från både Ericsson och H&M.

– Alla som antingen jobbar i eller har gått i skolan de senaste åren har sett problematiken. Lärare och elever hänvisas till flera system som ofta är ganska omoderna. Med vårt system kan alla funktioner rymmas inom en plattform och samtidigt automatisera processer som tidigare varit manuella. Det är byggt på ett agilt och skalbart sätt anpassat för digitaliseringsutmaningarna skolan har idag. Det gör ingen annan idag, säger Adrian Andersson, vd för Meitner.

Idag använder de flesta skolorna 5-10 digitala system för bland annat närvarorapportering, inlämning av uppgifter, schema, kommunikation och information. Mycket administrativ tid som istället skulle kunna läggas på lärande går nu åt till att försöka hantera digitala verktyg. Istället för att underlätta upplever en majoritet av lärarna att det försvårar och stressar. Meitners skolplattform har byggts från grunden och samlar alla funktioner i ett verktyg.

I Meitner är det även möjligt att se indikationer på psykisk ohälsa. Det är möjligt utifrån upplägget med en helhetslösning, där man kan se olika mönster när allt ryms inom ett och samma system. Till exempel går det att se samband mellan närvaro och prestation, mår en elev dåligt kommer den inte till skolan lika ofta, vilket ofta samspelar i att elevens prestation i skolan sjunker.

– Vi kan flagga för misstänkta signaler och avvikelser, sedan är det upp till skolledning och hälsoteam för att avgöra om de ska agera eller inte. Förhoppningsvis kan skolor kunna agera i tidigare skeden för att motverka mobbning och psykisk ohälsa. Med detta system kan skolan gå från ett reaktivt arbete, till ett proaktivt arbetssätt, för att på bästa sätt erbjuda eleverna de bästa möjliga förutsättningarna till god utbildning, säger Adrian Andersson.

För att skala vidare tar Meitner nu in drygt en miljon i kapital. Bland investerarna märks bland annat Johan Lundgren (investerar privat, jobbar på H&M), Simon Moritz (investerar privat, jobbar på Ericsson), Stefan Linder (investerar privat, jobbar på Altor) och Martin Andersson (investerar privat, är nuvarande partner på Oliver Wyman och före detta generaldirektör på Finansinspektionen). Målet är att under början av nästa år genomföra en ny investeringsrunda om ytterligare fem miljoner kronor. Kapitalet ska användas för en kraftig expansion och lansering av Meitners skolplattform på de första skolorna under 2021.

– Att investera för att höja konkurrensen inom området för skolsystem kan förhoppningsvis leda till en bättre skolmiljö för både lärare och elever. Här ser jag Meitner som en ny spelare med stor potential. Plattformen är modern och mer flexibel, säger Johan Lundgren, en av investerarna, som till vardags jobbar som Head controller på H&M-gruppens globala expansionsavdelning.