Hem EFTER PLUGGET Snabbspår för nyanlända lärare i Örebro

Snabbspår för nyanlända lärare i Örebro

Publicerat av: Redaktionen

I december 2015 fanns det 501 gymnasielärare, 1075 grundskollärare och 247 förskollärare i Arbetsförmedlingens etableringsfas för nyanlända lärare.

Samtidigt råder det lärarbrist i Sverige.

För att lösa den ekvationen har Arbetsförmedlingen fått i uppdrag av regeringen att tillsammans med arbetsmarknadens parter hitta sätt att ta tillvara på kompetensen.

Snabbspår för nyanlända lärare i ÖrebroEn av lösningarna är det snabbspår för nyanlända lärare och förskollärare som Eductus har varit med och tagit fram tillsammans med Örebro Universitet och Arbetsförmedlingen i Örebro.

– Det kan ta uppemot sju år för en utländsk lärare att få en svensk lärarlegitimation. Det är på tok för lång tid och många väljer andra yrken för att få en försörjning så snabbt som möjligt. Med snabbspåret påskyndas processen som startar redan under asyltiden med validering av examen, berättar Eva Noble, kursansvarig på Eductus i Örebro.

Yrkessvenska hos Eductus

Snabbspåret i Örebro vänder sig till arabisktalande personer och en stor del av utbildningen sker på arabiska. Det finns inga krav på kunskaper i svenska för att få delta. I snabbspåret läser deltagarna introduktionsutbildningen ”Att arbeta i svensk skola och förskola” två dagar i veckan, och en dag i veckan läser de yrkessvenska hos Eductus.

– Det innebär intensiva studier i svenska med fokus på skolans värld. Veckan avslutas med två dagars praktik på en skola eller förskola i hemkommunen, säger Eva Noble.

120 sökte till snabbspåret och nu är den första gruppen på 58 personer i full gång. För att bli antagen krävs en lärarutbildning eller kandidatexamen från hemlandet. Alla deltagare har uppehållstillstånd och ingår i Arbetsförmedlingens etableringsfas.

– Det som är bra med snabbspåret är att deltagarna gör flera saker parallellt. De studerar det svenska skolsystemet, de lär sig svenska, de ansöker om lärarlegitimation och Skolverket ger dem information om vad de behöver komplettera sina utbildningar med. Tidigare har dessa olika delar fått göras i tur och ordning, vilket givetvis har tagit längre tid, säger Eva Noble.

”Jobbar tillsammans för integration”

Kursen är på 26 veckor och efter varje delkurs är det en examination och betygsättning. Utvärdering sker regelbundet i utbildningens styrgrupp som består av projektansvariga och utbildningsledare.

– Det är en fantastisk grupp människor som vi har förmånen att arbeta med och det känns roligt att få vara med på vägen mot legitimation och etablering på den svenska arbetsmarknaden. Tillsammans jobbar vi för integration och genom att ta tillvara på den kompetens och erfarenhet som våra nyanlända lärare har kan vi bättre möta den svenska skolans behov, säger Eva Noble.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>