Space in Mind- Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se

Vi välkomnar Space in Mind som kommer att bidra med sin kunskap och sina tjänster kring Facility management kopplat till arbetsplatsstrategi.

Space in Mind- Ny leverantör på arbetsplatsenifokus.se 1“Vi har valt att vara med på arbetsplatsenifokus.se för att kunna dela vår kunskap om hur facility management på framtidens kontor kan vara med och bidra till en bättre livskvalité för medarbetarna. Vi tror på denna plattform för att driva innovation, inspireras av andra experter och leverantörer”, säger Katrin Andréasson, grundare av Space in Mind.

Space in Mind är ett konsultbolag som har specialiserat sig på Facility management (FM) kopplat till arbetsplatsstrategi. De erbjuder kunskap, projektledning och rådgivning vid en förändring av arbetsplatser och/eller de servicetjänster som stöttar medarbetarna.

”Det pratas mycket om hur kontoret och arbetsplatsen skall anpassas efter verksamhetens behov och medarbetarnas hälsa och välmående, men för att uppnå ett optimalt resultat behöver vi även se över FM-leveransen som stöttar medarbetarna”, anser Katrin.

Katrin har erfarenhet av att bland annat varit ansvarig för att ta fram serviceleveransen till Sodexo´s nya ”Nordic House”, ett aktivitetsbaserat kontor för drygt 200 medarbetare. Hon berättar att utmaning låg i att skapa ett kontor som harmoniserade med Sodexos ledord ”Quality of life”, utan att kostnaden för servicen skulle öka gentemot det gamla kontoret.

Hon var med och skapade ett multifunktionellt team inom städ, reception, vaktmästeri, konferens och restaurang som stöttade bl.a. social interaktion, hälsa och välmående, effektivitet och personlig utveckling. Trots ett nybyggt kontor i ett attraktivare läge ökade inte kostnaden då ytorna och servicen var bättre optimerade samt skapade en ökad känsla av välmående och produktivitet hos medarbetarna.

Katrin berättar att vad som händer med Facility management efter Covid-19 är det nog ingen som riktigt vet, så som med mycket annat. Vad som dock är tydligt är ATT det kommer behövas förändringar både vad det gäller den fysiska arbetsplatsen och de tjänster som levereras på kontoren. Vi behöver utmana traditionellt tänk för att hantera dessa nya utmaningar, menar Katrin.

Hon menar att det finns mycket att vinna på att utmana befintlig FM-leverans, se vilka behov som har förändrats, skapa nya SLA:er och utmana gamla KPI:er. Genom detta kan Space in Mind samtidigt hitta synergier mellan tjänsterna och därmed utmana kostnaden, menar Katrin.

Vilken roll kommer receptionen ha framöver? Kommer vi ens ha besökande till kontoret? Kan receptionen stötta i andra områden för att hjälpa medarbetare och gäster? Vilka ytor behöver extra städning för att minska smittspridning? Vilka kontaktytor är mest utsatta? Finns det ytor som inte används när vi är mindre folk på kontoret?

Hur hanterar vi hybridlösningar med att vissa jobbar hemma och vissa är på kontoret när vi skall ha möten? Vem kan hjälpa till när tekniken krånglar?

Space in Mind inleder alltid med en första översyn/konsultation för att ge ett bra beslutsunderlag om vilka insatser som bör ses över oavsett om det är på kort eller lång sikt, berättar Katrin.

Vid förändring av FM-tjänster ser de över befintlig leverans, arbetar vidare med förändring av tjänster som behöver skräddarsys för att möta nya behov, ser över SLA:er och KPI:er, nya leverantörer och utmanar befintliga priser.

Katrin berättar att vid större förändringar krävs en djupare analys och förstudie för att kunna identifiera behov, vision med förändringen och mål för projektet.

“Forskningen visar tyvärr att många inte känner sig engagerade på jobbet. Därför är det extra viktigt att skapa förutsättningar för att sätta människan i centrum under en arbetsplatsförändring, men även skapa en service som ökar livskvalitén på jobbet,” avslutar Katrin.