Swedish Edtech Industry vidgar fokus och verksamhetsområde
Hem SKOLNIVÅEFTERGYMNASIAL UTBILDNING Swedish Edtech Industry vidgar fokus och verksamhetsområde

Swedish Edtech Industry vidgar fokus och verksamhetsområde

Publicerat av: Redaktionen

Swedish Edtech vidgar sitt fokus och välkomnar nu också edtechföretag som vänder sig direkt till konsument och till näringsliv.

Kompetensförsörjning och livslångt lärande får en allt viktigare roll för vår konkurrenskraft och utveckling.

Vi i Sverige ska vara ledande i att använda och utveckla den digitala teknologi som möjliggör och stärker det livslånga lärandet och oss som kunskapsnation. Det är vår nya vision som också sammanfattar den nya inriktningen för branschorganisationen, berättar Jannie Jeppesen, vd för Swedish Edtech Industry.

– Det livslånga lärandets betydelse har vi sett länge, men under pandemin ökade omställningstakten dramatiskt, så det här steget var helt naturligt att ta nu. Vi startade för drygt fyra år sedan och har under vår uppbyggnad fokuserat på den offentligt finansierade utbildningssektorn, från förskola till universitet. Men lärande måste ske för alla, överallt, om vi ska klara vår samhällsutmaning med att möta kompetensförsörjningen, konstaterar hon.

Svensk edtech har en unik erfarenhet genom 30 års digitalisering av utbildningssektorn

Idag har Swedish Edtech Industry drygt 90 medlemmar som levererar sina tjänster till offentligt finansierad sektor. Branschorganisationen har sedan start initierat och vara delaktiga i flera nationella kvalitetsarbeten som rör utbildningssektorns digitalisering. Det senaste året har man också arbetat aktivt i Regeringens samverkansprogram för Kompetensförsörjning och livslångt lärande, framförallt kopplat till den digitala infrastrukturen för livslångt lärande.

Styrelsen består av en bredd av aktörer, från stiftelser för bildning, forskningsintensiva startups, förlag till etablerade företag inom administration. De representerar en bransch som levererar lösningar som klarat undervisning på distans för alla skolor, utbildningsanordare och ja, egentligen alla som arbetar med lärande under året som gått. Örjan Johansson är ordförande i styrelsen och arbetar till vardags som affärsutvecklingschef på Atea, som levererar datorer, lärplattor och annan teknik och kompetens till utbildningsvärlden. För honom är detta steg naturligt från medlemmarna.

– Svensk edtech står sig stark i en internationell jämförelse. Vi förstår inte alltid det här hemma, att vi är riktigt bra på det här. I svensk edtech står användaren i centrum och tjänsteutveckling sker med fokus på lärande, effektivitet och likvärdighet i kombination med en hög grad av teknisk innovation. Jag tror att en del av detta beror på att vi har ett nära samarbete med myndigheter, forskning och skolor. Vi förstår behoven med vår unika erfarenhet av trettio års digitalisering av utbildningssektorn.

Flera synergieffekter för företagen

På frågan om hur denna nya inriktning kommer att påverka branschens arbete svarar Jannie att det finns flera synergieffekter.

– Många av våra medlemmar levererar redan idag på flera marknadssegment och vi ser att det ökar. Fler utökar sina erbjudanden i takt med att behovet av lärande och utbildning ökar.

Jannie säger också att hon är övertygad om att lärande på arbetsplatser, inom utbildningssektorn och i hemmet kommer att bli mer sömlöst och att branschorganisationen nu kan ta ett större helhetsgrepp om frågorna.

– Innovation inom ett område kommer att smitta till ett annat område och komma fler till nytta. Internationaliseringen är också en gemensam drivkraft, de flesta svenska företag måste växa internationellt för att utvecklas. Våra medlemmar är engagerade och deltar aktivt i framtagandet av edtechkartan, inköpsstöd och i satsningar utomlands och nu kommer fler perspektiv lyftas in i vårt interna arbete.

Swedish Edtech Industry drivs som en förening och finansieras av medlemsavgifter. Medlemsavgifterna är satta så att alla, oavsett storlek, ska kunna vara med. Föreningen arbetar bland annat för att:

  • Skapa mötesplatser för samarbete, erfarenhets- och kunskapsutbyte både inom branschen och tillsammans med relevanta aktörer.
  • Sprida kunskap och informera beslutfattare, politik och opinion om vägval som är viktiga för våra medlemsföretag så att de kan skapa kundvärde och nyttor.

Att vara medlem i Swedish Edtech Industry är att ta ansvar för vårt gemensamma utvecklingsarbete och driva Sverige som kunskapsnation.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>