Sex elever från Svenska Balettskolan i Göteborg mottog måndag 16 maj 2022 stipendier för unga lovande dansare från Carina Aris Minnesfond vid en ceremoni i Guldfoajén på Kungliga Operan.
Att få se våra elever utmärkas på detta sätt är ett kvitto på våra elevers höga danstekniska nivå och för det arbete våra lärare och skola gör för att förbereda våra elever att bli nästa generations svenska dansare, säger Johan Holmberg, rektor på Svenska Balettskolan.
Två elever från Svenska Balettskolan framförde dessutom två solon. Betty Svensson som går i årskurs 8 framförde en klassisk variation från den klassiska baletten Giselle och Dalina Bagheri, årskurs 9, framförde det moderna verket Lava.
När jag ser på danseleverna från Svenska Balettskolan i Göteborg, så ser en ljus framtid för svenska dansare, säger Sebastian Michanek, konstnärlig chef.
Följande elever från Svenska Balettskolan mottog varsitt stipendium på 20.000 kr för utlandsstudier vid stipendieceremonin:
Dalina Bagheri
Maxx Bran Pizarro
Miranda Benramdane Fält
Laura Persson
Marcus Jaakkola Landin
Carla Mardones Ekberg
På grund av pandemin fick alla stipendiater från 2020, 2021 och 2022 delta i ceremonin.
Carina Aris Minnesfond grundades 1963 och började verka 1973, drygt två år efter Carina Aris bortgång. Stiftelsen har som övergripande uppgift att vidareutveckla och stödja svensk danskonst. Det sker för närvarande genom att erbjuda resurser inom framför allt tre områden. Stipendier för yngre dansares studieresor till utlandet. Stipendier och bidrag till dansforskning. Bistånd till äldre danskonstnärer som ofta har orättvist låga pensioner och stort behov av vård.
Om framgångar för Svenska Balettskolan i Göteborg
Vid Carina Aris stipendieceremoni var Svenska Balettskolan speciellt inbjudna för att berätta om skolans arbete och framgångar med att utbilda svenska dansare i Göteborg. Johan Holmberg, rektor och Sebastian Michanek, konstnärlig chef för Svenska Balettskolan berättade om skolans vision och några av de framgångsfaktorer som skolan ser som grunden till elevernas höga nivå. Här följer ett utdrag:
Vårt uppdrag på Svenska Balettskolan i Göteborg är att utbilda professionella dansare inom den vanliga skolan. Vi har i många år haft en slogan att vi ska utbilda ”Tänkande dansare och dansande tänkare”. Det låter kanske lite klyschigt, men det är precis det vi gör. Det är viktigt för oss att våra elever blir självständiga individer med både mental och fysisk styrka inför såväl vuxen- som yrkeslivet.
Den hållbara dansaren
Vårt mål är inte att bara utbilda elever som får jobb, utan vårt mål är att utbilda hållbara dansare, dansare som är otroligt stark både fysiskt i sin kropp och mentalt. En dansare som kommer klara dansaryrket med alla krav som finns idag och kunna göra det inte bara tills de är 25 år eller 40 år utan vi hoppas att våra elever kommer både vilja och kunna fortsätta dansa ännu längre.
Den ena nyckeln till detta är att vi i många år arbetat med detta både systematiskt och kontinuerligt. Våra elever har nästa varje dag conditioning som är skadeförebyggande och ger eleven styrka och uthållighet. Våra elever och föräldrar undervisas i ett dynamiskt mindset för att i stället för att vara rädd för att misslyckas har förmåga att förändra sina strategier för att utvecklas. Och att vi som lärare fokuserar på att lyfta elevens arbete mer än bara bekräfta prestationen.
Den andra nyckeln är att vi är en nyttig och sockerfri skola. Tillsammans med vår dietist har vi säkrat att alla måltider har rätt näringsinnehåll att de schemaläggs rätt och både elever och deras föräldrar får utbildning i hur de lagar sund och nyttig mat för ett elitsatsande barn. Detta bidrar både till elevens mående, eleven får en lägre skaderisk och vi ser nästan inga matsvårigheter längre.
Den tredje nyckeln är att vi har sneglat på idrottens värld som kommit längre än dansen när det gäller forskning och beprövad erfarenhet. Ska en ung person elitsatsa mot t.ex. OS har hon en egen coach som har full koll på idrottarens utveckling och behov och som stöttar hela vägen. Därför har varje elev på vår skola en individuell coach och mentor som de träffar var tredje vecka. Deras coach och mentor har genom ett verktyg som vi skapat, som vi kallar Student Progress Report, koll på hur eleven sover, hur hon äter och hur hon mår. Och de följer upp kontinuerligt på elevens mål och utvecklingsplan.
Den medvetna dansaren
Till elevens Student Progress Report är även dansens examinationer kopplade. Varje halvår dansar eleverna upp för en delvis extern jury som utifrån Skolverkets bedömningsgrunder ger skriftlig feedback som blir en del av elevens individuella utvecklingsplan.
Detta mentorsprogram och Student Progress Report bidrar till att utbilda den medvetna dansaren. Genom detta får eleven en större förståelse och medvetenhet av deras egen utveckling. Idag kan våra elever själva sätta ord på deras svagheter och styrkor. Om du frågar dem så vet de vad deras utvecklingsplan är och vad som krävs av dem för att nå de mål de fått av sin lärare och de mål de själva satt upp.
Detta gör att de klarar motgångar bättre och de tar ett större eget ansvar. Ett exempel är att våra elever inte längre hoppas på att komma in på en dansprofil på gymnasiet som de inte har färdigheterna till utan de kommer i de flesta fall in på sin första handsval – för de vet redan vilka delar av dansen som är deras styrkor och drivs av dem.
Den breda dansaren
Den tredje delen vi vill dela med er är vårt fokus på den breda dansaren. Om vi ser på vad som krävs av en dansare idag jämfört med för bara 10-15 år sedan ska dansare av idag kunna och klara av så mycket mer. Precis som inom idrotten förväntas en dansare varje år att hoppa högre och längre och ska klara av allt från Svansjön till akrobatiska samtida verk.
Vi har därför fokus på att inte bara utbilda eleverna i vad som krävs idag utan vad vi tror kommer krävas när de kommer ut på arbetsmarknaden om 3-9 år. Och vi tycker vi har verkligen lyckats! Våra danselever har en grundstryka som är imponerande både i klassisk balett, modern nutida dans och kommersiell dans och de klarar av allt från tåspets till akrobatiska volter samtidigt som de redan har utvecklat en egen konstnärlighet.
Skolans framtid
Vi tycker framtiden ser ljus ut för svenska dansare. Vi i ledningen, våra lärare, våra elever och deras föräldrar är alla stolta över vår skola i Göteborg – för det är ett arbete vi gör tillsammans. Vi frågade våra elever inför idag, vad de tyckte vi skulle säga och de sa direkt: berätta att vi som elever verkligen känner att skolan gör allt för oss, att ni lyssnar och stöttar oss i alla lägen. Som skolledning blir man berörd att höra det från ens elever. Om inte annat är det då vi har lyckats.