Sveriges bästa skolinsta finns i London

Göran Hoffner Van Doninck, lärare på Svenska skolan i London, menar att skolan använder Instagram på ett sätt som är såväl unikt som nyskapande.

”Vi har förmodligen Sveriges bästa ”skolinsta”, fast vi har den i London”, ler Göran och fortsätter. ”Allt är tack vare Camilla, det är hon som är arkitekten bakom det hela”. Det är, enligt de båda viktigt att poängtera att de arbetar på en gymnasieskola eftersom Instagram har en åldersgräns på 13 år.

Camilla, som heter Malmer i efternamn, är lärare i sociologi, ledarskap, psykologi, franska och italienska i hennes tjänst ingår nu att arbeta med skolans Instagramkonto. Camilla har gått kurser i Instagram-marknadsföring och har mångårig erfarenhet av arbete med sociala medier. Göran menar att hennes erfarenhet och seriositet är tydlig när man tittar på skolans Instagram.

Kontots huvudsyfte är att skapa en god skolanda och gemenskap men en annan viktig aspekt är att ”skolinstan” ger en inblick i skolans verksamhet för såväl elever, och föräldrar som personal och även blivande elever.  De gamla eleverna är viktiga, en f d elev intervjuas varje torsdag. På så vis kan elever som finns på skolan se exempel på vad som kan hända sedan. De får också höra om roliga minnen f d elever har från sin tid på skolan vilket är mycket  främjande för ”school-spirit”. Svenska skolan i Londons Instagram är ett öppet konto, vem som helst kan således gå in och följa. Följarna får förutom en bra bild av hur det är att vara elev på skolan även lära sig en hel del om London.

Innehållet är varierat. Här hittar man tävlingar, Londontips, tips om filmer, musik, böcker samt en massa annat som kan vara av intresse för eleverna.  Framför allt vill Göran och Camilla trycka på  att skolans tanke ”London som klassrum i praktiken” finns med på skolans Instagram. Allt presenteras på ett snyggt och professionellt sätt. Göran menar även att skolans Instagramkonto ska fungera som ett fönster mot världen och därför måste allt ske på ett seriöst sätt.

Camilla och Göran menar att det är viktigt att ett skolkonto på Instagram ger ett professionellt intryck.
Det får inte vara som att lägga upp randombilder som en vanlig Instagramanvändare gör. Tittar man på vårt Instagram så ser man ett tydligt mönster i flödet. Varannan bild är en ikon som i sin tur kan vara ett filmtips, ett Londontips, ett quiz eller liknande. Det upplägget ger ett mycket professionellt intryck.

Bakgrunden till det hela är att för sju år sedan visade det sig att elever under sin tid här inte ansåg sig ha upptäckt London tillräckligt. Camilla ombads av skolledningen att lista sina egna Londontips i ett enkelt format – vilket blev Blogspot. Ganska tidigt upptäckte hon att bloggen var mer eller mindre en imitation av Instagrams estetik.

I augusti 2018 övergick bloggen i ett Instagramkonto, i planen för konton ingick att det skulle finnas inslag av marknadsföring i kontot. Skolandan som nämndes ovan blev en spin-off-effekt som nu är lika viktig som marknadsföringsdelen – för elever som kommer till Svenska Skolan i London viktigare. Med tanke på att det är en utlandsskola är behovet av gemenskap särskilt stort då eleverna kommer till en ny skola, en ny miljö i ett nytt land. Man skulle kunna uttrycka det som att det fanns ett behov av skolanda eller skolgemenskap. Det fanns således ett hål att fylla och Instagramkontot visade sig vara det perfekta verktyget.

Att Göran menar att användandet av Instagram är nutiden och del av en närliggande framtid går inte att ta miste på när han säger:

”Jag gissar att flera skolor kommer att ha liknande konton i framtiden. Att ha en Facebook-team, eller ännu värre, en hemsida som enda fönster mot omvärlden är från ett tidigare stadium av digitaliseringen än den vi – och framför allt våra elever – befinner oss i idag. Skolan måste utvecklas och anpassas efter sina kunder precis som alla andra verksamheter. Privata företag avsätter tid och pengar för att verka på sociala medier. Här ligger skolan som institution lite efter. Här på Svenska skolan i London känner vi att vi är med i utvecklingen. Vårt konto får kosta tid och arbete, vi uppdaterar det fem till sju gånger i veckan. Det är en del i det professionella, att kontot ska vara levande”.

Vidare berättar Göran och Camilla att skolans Instagram  har en businessprofil vilket gör att man kan se statistik. Det blir synligt vem som har gått in och varifrån vilket är mycket användbart i marknadsföringssyfte.

”En annan bonus är att vi bibehåller kontakten med alumni (tidigare elever på skolan – reds anm). Våra gamla elever ser vad som händer på deras gamla skola, våra nuvarande elever kan se en framtid efter att de gjort sina år hos oss eftersom vi återkommande gör små intervjuer med f d elever. På så vis funkar fönstret mellan oss och alumni på båda vägarna vilket är trevligt och nyttigt”, menar Camilla Malmer.

Slutligen vill Göran och Camilla ge några tips till skolor som känner sig sugna på att börja använda Instagram som ett vardagligt verktyg i verksamheten. Följande saker menar det är viktiga att tänka på och ta ställning till:

Vem ska administrera kontot?

Hur mycket tid får kontot kosta?

Det är tydligt att Camilla Malmer och Göran Hoffner Van Doninck anser att de på Svenska skolan i London hittat ett verktyg för både verksamhet och marknadsföring som fungerar och som dessutom ligger i tiden.

Mattias Lundqvist