Teknikföretagens matteserie prisas för nytt grepp

Teknikföretagens webbserie “Vi räknar på det!” tar hem segern i årets första omgång av Månadens content, en prestigefylld utmärkelse som delas ut av tidskriften Resumé.

Teknikföretagens matteserie prisas för nytt grepp 1Frågor som ”ska jag klippa lugg?” och ”hur lång tid tar det att komma över sitt ex” besvaras i serien, som syftar till att avdramatisera matten och på sikt stärka det matematiska självförtroendet.

Cirka tio procent av eleverna som går ut nionde klass har underkänt i matematik. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på. Genom humordrivna filmer som illustrerar vardagsproblem unga stöter på är syftet att avdramatisera matematikämnet bland högstadieelever. Hanna ”HanaPee” Persson programleder serien som primärt visas på Youtube.

Med serien ”Vi räknar på det!” hoppas Teknikföretagen inspirera både elever och lärare. Frågorna som besvaras med hjälp av matematikläraren och forskaren Elin Gawell har tagits fram tillsammans med högstadieelever och till varje avsnitt finns en lärarhandledning med koppling till det centrala innehållet för årskurs 7–9. Brist på självförtroende i matematik och svaga mattekunskaper är en anledning till varför unga avstår från att välja tekniska utbildningar och yrken.

Bakom serien står Elin Östblom och Li Ljungberg från Teknikföretagen, Volontaire och Hanapee Productions.

Såhär tyckte juryn som består av representanter från kommunikationsbranschen:

– En kreativ och rolig idé för att upphöja matte som ämne gjord i en kompetent UR-kostym som funkar effektivt i den tilltänkta målgruppen.

– Väldigt bra exempel på långsiktigt content. Med rätt tonalitet, format och personer kan matte visst vara kul. Extra kul att så många lärare använt sig av materialet i undervisningen. Mitt i prick och värdig vinnare, tycker jag!

– Roliga filmer om funktioner och kombinatorik, vilket är en bedrift i sig! Och ett bra hantverk överlag. Gillar också valet av Hanna Persson, hon fungerar perfekt i sammanhanget.

– Alla har vi vårt förhållande till matematik. Teknikföretagen har insett att både elever och lärare behöver stöd och inspiration kring ämnet. Det är på ett charmfullt sätt som Teknikföretagen har skapat detta koncept där de tar räkneexempel på det mesta som kan komma upp i vardagen. Konceptet ”Vi räknar på det” är lekfullt men har också seriös underton. Och framförallt föder ”Vi räknar på det” en nyfikenhet. Och att vara nyfiken är bland de viktigaste pedagogiska drivkrafterna för att stimulera lärandet, snacka om en fullträff – ”Vi räknar på det” är en solklar vinnare! Grattis!

– När innehåll har en större mening blir det bra. Och det här är riktigt bra! På ett smart, humoristiskt och intresseväckande sätt, har man i målgruppens tjänst skapat content från hjärtat, som behövs. Hanapee är briljant i rollen som programledare och får vilken trött skolungdom (eller jurymedlem) som helst att vilja öka på sina mattekunskaper. Frågan är varför ingen gjort det här tidigare? Frågan är vilken längd på luggen jag ska välja nästa gång? Svaret är ”Vi räknar på det”!

– Snygg och smart lösning som skapar reellt värde för både mottagare och avsändare på lång och kort sikt. Solklar vinnare.

– Det är dåligt med glamour runt matematik, så hur får man unga att se en relevans och användarnytta? Genom närliggande och användbara exempel, fräscht utformat, rätt tilltal och användbart content i många kanaler, över lång tid. Ett case som räknar hem effekten.