Hur kan lärandet i skolan matcha elevernas digitala vanor?

– Ungdomarna är de nya experterna på digitala verktyg. För dagens grundskoleelever är det naturligt att hämta ny kunskap via YouTube och att kommunicera med film. Hur kan skolan möta den nya generationens syn på lärande?

Hur kan lärandet i skolan matcha elevernas digitala vanor? 1Lars Johansson, adjunkt i informatik, inledde gårdagens konferens ”Digitaliseringen i skolan” på Högskolan Väst med en föreläsning om hur ungdomar kommunicerar och konsumerar via digitala verktyg och sociala medier. På plats var närmare 80 personer från olika skolor i Fyrbodal med omnejd.

– För en högstadieelev har smarta mobiler alltid funnits och de spelar en viktig roll i deras liv. Det är på internet de söker kunskap när de vill och var de än befinner sig. Internet används också allt mer i skolarbetet under hela grundskoletiden, berättar Lars och relaterar till färska rapporter om ungdomars studievanor.

Designa lärande för ny generation

För skolan innebär det utmaningar när det kommer till att designa lärandet på sätt som är anpassat för den nya generationen. Digitalisering ligger högt på skolornas agenda – i läroplanen ställs höga krav på digitalisering.

Syftet med Högskolan Västs årliga konferens är att inspirera och sprida tips om hur skolan kan jobba med digitalisering. Under konferensen hölls tre dialogseminarier; om roboten som en social aktör i klassrummet, om det digitala verktyget eTwinning och om praktiknära samverkansforskning för kunskaps- och verksamhetsutveckling.

Lärare och forskare samverkar

Det sistnämnda seminariet hölls av pedagogen Kristina Brocker från Strömstad och Maria Spante som forskar inom informatik på Högskolan Väst. De möttes på fjolårets konferens om digitalisering i skolan och påbörjade ett spännande samarbete som grundade sig i det innovativa grepp Kristina tagit för att lära ut svenska för nyanlända på Komvux.

– De här vuxna SFI-eleverna hade ingen erfarenhet alls av digitala verktyg och ville lära sig svenska så snabbt som möjligt för att kunna söka jobb, berättar Kristina.

– För att hitta ett ämne som de känner sig hemma i, valde vi att arbeta med sagor från deras uppväxt. De fick förmedla sina sagor genom att göra om dem till digitalt upplästa sagor både på sitt modersmål och svenska. De delade sedan med sig av sagorna till förskolebarn och för att barnen enkelt skulle kunna lyssna på dem fick SFI-eleverna dessutom lära sig att göra om dem till QR-koder, säger Kristina.

SFI-elever gjorde digitala sagor

Presentationen blev en stor framgång för SFI-eleverna. För att även förskolepersonalen skulle kunna lära sig de digitala verktygen för att göra sagor, fick SFI-eleverna även presentera det. Det här annorlunda greppet har nu spridit sig till andra verksamheter i Strömstad kommun. Kristina jobbar till exempel med digitala arbetsmetoder för biblioteket och fler förvaltningar är på gång.

– Som forskare har jag kunnat följa Kristina i hennes praktiska arbete och stöttat med att systematisera och metodsätta hennes pedagogik. Genom att paketera Kristinas metod kan vi enklare sprida den och applicera den i andra verksamheter. Vi deltar bland annat i det svensk-norska forskningsprojektet ”Få alle med” som handlar om att hjälpa elever som riskerar att inte klara skolan, säger Maria Spante.

Lär av varandra

Maria och Kristina betonar att de håller på med samverkansforskning, det vill säga att de lär av varandra och att bådas kompetenser är lika viktiga för att kunna utveckla ny kunskap.

– Mitt bästa tips när det gäller att arbeta med digitalisering i skolvärlden är att utgå från den verksamhet och de förutsättningar man har. Gräv där du står och börja i det enkla. Sedan kan man gå vidare och sätta nya mål. Risken är annars stor att uppgiften blir övermäktig och slutar i intet.

­– Det är också viktigt att ha med sig all skolpersonal på det som ska genomföras. Håll i och håll ut, den här typen av förändringar tar tid, säger Kristina.

Konferensen ”Digitaliseringen i skolan” arrangerades av Högskolan Västs Forum för skola och välfärd, forskningsmiljön Lärande i och för det nya arbetslivet (LINA) och Kommunakademin Väst.