Skillnaden mellan att studera på campus och på distans blir avsevärt mindre med Högskolan Västs nya hybridsalar.
Ny teknik ger helt nya möjligheter att undervisa och interagera på mer flexibla och kreativa sätt.
– Det här är ytterligare ett steg i vårt arbete med att göra utbildningar tillgängliga för många fler, säger Lars Johansson, chef för avdelningen Pedagogisk utveckling och studiestöd.
I veckan invigdes sex nya hybridsalar på Högskolan Väst. De är en del av högskolans satsning på hybridundervisning – det vill säga att studenter kan ta del av undervisning på olika sätt; på campus, helt nätbaserat eller en mix av båda alternativen.
Hybridsalarna har avancerad teknik för att ge alla studenter en likvärdig upplevelse oavsett var de befinner sig. Mikrofoner i taket, flera bildskärmar på väggarna och smarta styrsystem innebär att alla hör och ser varandra, och kan delta i undervisningen på samma villkor.
– Vi har provkört några föreläsningar i hybridsalarna och jag är väldigt nöjd. Studenterna upplever att de kan kommunicera med varandra och oss lärare på ett mer naturligt sätt, säger Maria Erlandsson, lärare på Programmet för socialpsykiatrisk vård som ges både i Trollhättan och på Campus Västervik.
Två campus – en klass
Maria och hennes lärarkolleger har även hunnit testa en del nya pedagogiska grepp i undervisningen.
– Tekniken öppnar helt nya möjligheter och det är extra värdefullt för oss som har studenter på två campus. Med undervisning i hybridsalarna kan vi förstärka studenternas upplevelse av att höra till samma klass, snarare än att det blir ”vi och dem”, säger Maria.
– Det blir också smidigare att ta in externa föreläsare när bild och ljud håller hög kvalitet. Och skulle jag bli förkyld kan jag välja att undervisa via min dator hemma. Den flexibiliteten kan i framtiden också ges till studenter.
– Pedagogiken och kurserna kommer att utvecklas efter hand som vi upptäcker nya sätt att använda tekniken. Parallellt följer vi upp studenternas reflektioner och utvärderar nya upplägg.
Ett lagarbete
I utvecklingen av de nya hybridsalarna har flera av högskolans enheter samverkat på ett nytt sätt. IT-avdelningen, Campus Support och avdelningen IKT och Mediestöd (IMS) har tagit ett helhetsgrepp kring allt från tekniklösningar till möblering.
– Projektet har letts av IKT-pedagogen Erik Malmsköld som lagt mycket energi på bred förankring inom högskolans organisation. Vi har också valt att genomföra ett antal piloter där vi får värdefull respons från lärare och studenter, säger Lars Johansson.
– Jag är övertygad om att det här sättet att arbeta ökar möjligheterna att skapa en bra modell för flexibel undervisning.
Fler hybridsalar planeras
Högskolans sex nya hybridsalar har kapacitet för 20 till 120 personer. Inför 2022 finns planer på att bygga ytterligare två hybridsalar och ett antal hybridgrupprum för 4-8 personer.
– Satsningen på nya lärmiljöer ingår i vårt stora infrastrukturprojekt. Det är en del av vår utveckling av campus för att göra högskolan attraktiv även i framtiden, säger Lars.
– Vårt mål är att undervisningen, där det är möjligt, ska vara tillgänglig på ett mer flexibelt sätt. På så vis kan vi göra högre utbildning tillgänglig för fler.