Det är skolstart för landets lågstadieelever och tusentals av dem börjar nu använda den nya serien Ord & Äventyr som snabbt fått ett mycket positivt mottagande.
Hemligheten bakom succén är läseböckernas spännande äventyr som väcker lusten för läsning och samtal.
Det är också enkelt att individanpassa då läsebok och arbetsuppgifter finns i flera nivåer.
– Fler skolor än vi någonsin vågat drömma om har valt att starta höstterminen med den nya serien Ord & Äventyr i svenskundervisningen. Det är naturligtvis helt fantastiskt roligt, säger Jessica Nööjd Eklund, läromedelsutvecklare Gleerups.
Stort intresse under våren
Redan under våren märktes ett stort intresse för nya serien, när många lärare beställde provexemplar och deltog i Gleerups digitala träffar om Ord & Äventyr. Dessutom har läseböckerna fått flera utmärkta recensioner:
– Berättelsen är väl anpassad för åldersgruppen och lockar barnen till att läsa. Författaren Katarina Genar har stor erfarenhet av att arbeta i skolan som skollogoped och har utnyttjat denna för att skriva en pedagogisk och genomtänkt lärobok. Sammantaget är det en mycket bra läsebok som låter barnet träna på den nivå han eller hon befinner sig på, skriver BTJ som ger helhetsbetyget 5/5.
Läseboken fångar eleverna
När höstterminen är igång börjar många lärare och flera tusen elever jobba med Ord & Äventyr i läsundervisningen. En av dem är Malin Petersson på Ljungenskolan i Furulund som uppskattar att den är enkel att individanpassa med läsebok och arbetsuppgifter i flera nivåer.
– Det är bra och viktigt att det finns tre nivåer av läseboken. För elever som plötsligt gör ett hopp i sin läsutveckling är det bra att de utan problem kan gå över till nästa bok på nästa nivå, säger Malin Petersson.
Eleverna är engagerade i den spännande berättelsen om mysteriet på Äppelstigen.
– Vi har haft läseboken som högläsning och både jag och eleverna gillar den. Berättelsen är bra och fångar eleverna. Det bästa med läseboken är alla cliffhangers. Det finns så mycket att diskutera efter varje kapitel, säger Malin.
Vardagsnära där eleverna känner igen sig
Den populära barnboksförfattaren Katarina Genar, är författare till seriens läseböcker och vill locka till läsning men också skapa igenkänning.
– Det jag tror eleverna framförallt gillar med Ord & Äventyr är den här känslan av att det här skulle kunna hända mig, att det är väldigt vardagsnära och att man kan känna igen sig i det som händer, säger Katarina Genar.
Bygger på ljudningsmetoden
Eva Malm är författare till Ord & Äventyrs arbetsböcker och lärarhandledning och är också speciallärare med inriktning på språk-, läs- och skrivutveckling.
– För mig är det viktigt att läromedlet ska bygga på en vetenskaplig grund för grundläggande läs- och skrivinlärning. Ord & Äventyr bygger på ljudningsmetoden som är den mest framgångsrika metoden för att få med alla elever, så att de blir goda läsare, säger Eva Malm.
Lärarstödet till serien består av lärarhandledning med tydliga arbetsgångar och metodiska tips och ett digitalt lärarstöd med inspirerande genomgångar.
Se en kort film om tankarna bakom Ord & Äventyr: