UR och Nordiska museet samlar in barnens berättelser för framtiden

Mitt under andra världskriget samlade UR, dåvarande Skolradion, och Nordiska museet in tusentals barns berättelser om sin vardag.

UR och Nordiska museet samlar in barnens berättelser för framtiden 1
Klass 5a i Malmsjö skola i Botkyrka utanför Stockholm dokumenterar sin vardag i UR:s och Nordiska museets stora minnesinsamling.

Nu görs insamlingen igen i den nya digitala satsningen Mitt liv, där UR och Nordiska museet vill väcka barnens historiemedvetenhet och motivera dem att berätta om sina liv idag. Sveriges alla skolor bjuds nu in att delta med start den 23 april.

Den 23 april lanserar UR och Nordiska museet den nya digitala insamlingen Mitt liv där landets alla skolbarn kan tillägna sig historiemedvetenhet och berätta om sin tillvaro här och nu, med fokus på en helt vanlig dag. Här kan barnen se och höra UR:s program Jakten på den glömda historien och Hälsning till framtiden och inspirerade av dem beskriva en dag i sitt liv. Insamlingen genomförs och presenteras på museisajten mittliv.minnen.se. Berättelserna blir därmed en del av Nordiska museets samlingar och kommer att finnas tillgängliga för framtidens forskare.

Tusentals skolbarn deltog i insamlingen som ägde rum 1942, i skuggan av andra världskriget. Här skildrade barnen sina hem och sina liv med detaljerade teckningar, foton och handskrivna dokument.

Det var inte ovanligt att barnen arbetade efter skolan, behövde be om lov för att göra läxan och hade kaniner hemma, främst som mat. Ett urval av berättelserna har digitaliserats och finns nu tillgängliga på nytt.

– Att ha kunskap om historien och hur den påverkar oss är en nyckel till att förstå sin samtid. Därför är jag otroligt stolt över denna insamling där UR bidrar med digitalt tillgänglig historiemedvetenhet och historiekunskap. Det här motiverar förhoppningsvis barn över hela Sverige att skildra den exceptionella tid som de nu lever i, berättelser som kommer blir enormt värdefulla för framtida forskning, säger Sofia Wadensjö Karén, vd på UR.

– Barnens berättelser från 40-talet utgör en fantastisk källa till att förstå situationen i Sverige och ger ytterligare en dimension till krigsårens historia. Vi tror att även Mitt liv-insamlingen kommer att spegla den kritiska period vi lever i nu. Att kunna spegla barns vardagsliv på 40-talet mot hur barnen beskriver sina liv idag kommer att utgöra ett omistligt källmaterial för framtidens forskare, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman på Nordiska museet.

Storsatsning på barnens historia under hela året

Hela året lanserar Nordiska museet och UR satsningar på barnens egen historia. Gemensamt är fokuset på att ge kunskap om och uppmärksamma barns historia, skapa delaktighet och att stärka barns historiemedvetenhet.

  • Den rikstäckande digitala insamlingen Mitt liv är ett flerårigt projekt och riktar sig framförallt till elever i grundskolan. Som extra morot utser museet med start 2021 ”Årets skaffare”. Priset går till den skolklass som särskilt väl hjälpt till att spara sin samtid för framtiden.
  • I januari släppte UR tv-serien Jakten på den glömda historien och radioserien Hälsning till framtiden, inspirerade av verkliga livshistorier från Nordiska museets arkiv. Båda serierna är gjorda för barn i årskurs 3–6 och finns på UR Play och kan användas i till exempel SO och svenska för att ge barnen en förståelse för historiens betydelse för vår samtid – och att de själva är en del av historien. Men också att uppmärksamma samhällsfrågor ur barnens perspektiv, som deras rättigheter nu och då.
  • Lagom inför sommaren öppnar Tidsvalvet, Nordiska museets nya permanenta satsning på barnens historia. Tidsvalvet utgörs av en dramatiserad och interaktiv scenografi som bjuder in besökaren att resa i tiden och uppleva hur barn under olika perioder klädde sig, åt, bodde, lekte, arbetade eller gick i skolan. I Tidsvalvet visas flera av de föremål och berättelser som är med i UR:s serie.

Nordiska museet samlar redan sedan tidigare in vuxnas och äldre barns berättelser med anledning av coronakrisen. Med Mitt liv får även barn i grundskolan möjlighet att berätta om sina liv för framtiden.