Hem Forskning Djupinlärning kan leda till reklamrevolution

Djupinlärning kan leda till reklamrevolution

Publicerat av: Redaktionen

Utvecklingen av Artificiell Intelligens

Leder djupinlärning oss mot en framtid där exempelvis reklam kan designas och anpassas i realtid efter enskilda konsumenters personliga preferenser?

Det frågar sig MIT Sloan Review i ett reportage om tekniken och hur den kan påverka framtidens innovation.

Djupinlärning – i sig nära besläktat med artificiell intelligens och maskininlärning – bygger på analyser av stora databaser för att hitta mönster och dra slutsatser.

Bakgrund: Djupinlärning

Wikipedia (Sv)

Djupinlärning kan leda till reklamrevolutionDjupinlärning (engelska: deep learningdeep structured learning eller hierarchical learning) är en del av området maskininlärning genom artificiella neuronnät. Djupinlärning är baserat på en uppsättning algoritmer som försöker modellera abstraktioner i data på hög nivå genom att använda många processlager med komplexa strukturer, bestående av många linjära och icke-linjära transformationer.[1][2] Djupinlärning kan vara övervakad, semi-övervakad eller oövervakad och har fått stort genomslag inom bland annat bildklassificeringdatorseendespråkbehandlingbiostatistik och ljudigenkänning.[2] [3]

Geoffrey HintonYann LeCun och Yoshua Bengio är pionjärer inom djupinlärning.[4]

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information>>