Teknikintresset hos unga minskar och antalet sökande till teknikutbildningar sjunker, med en brist på ingenjörer som följd.
Därför vill Högskolan Väst skapa en artificiell influencer som ska inspirera särskilt unga tjejer om teknik.
Som en del i projektet har studenter som läser 3D-animation och visualisering och Digitala medier involverats för att undersöka varför vissa influencers är populära.
Intresset och nyfikenheten kring teknik finns ofta i unga år, men avtar många gånger hos tjejer med tiden.
Genom projektet The Life of A.R.T. är målet att skapa en artificiell influencer som kan hålla unga tjejers teknikintresse vid liv och att inspirera och väcka lusten för att studera och i förlängningen även arbeta med teknik. Första steget är att identifiera intressen och beteenden hos målgruppen för att i nästa steg kunna ta beslut om vilken typ av personlighet influencern bör ha.
– Vi behöver veta mer om dels hur vår målgrupp ser ut och beter sig och dels hur vår influencer bör se ut och fungera för att nå målgruppen på bästa sätt. För att kunna göra detta behöver vi förstå hur målgruppen agerar på till exempel Instagram och vilken typ av innehåll som lockar dem. Det är här våra egna studenter kan bidra, berättar Helena Irvestam Wassenius från avdelningen för kommunikation och internationella relationer på Högskolan Väst.
60-tal studenter engageras
För att öka förståelsen för målgruppen (unga tjejer 13-19 år) fick ett 60-tal studenter som läser 3D-animation och visualisering och Digitala medier i uppgift attta fram rekommendationer kring hur en artificiell influencer bör anpassas och fungera för att kunna bibehålla, och kanske rentav öka, målgruppens intresse för teknik och vilja att studera teknik. Beata Jungselius, en av forskarna i projektet och lärare på kursen Designprocessen och designens roll, där detta blev en del förklarar:
– Vi ville med studenternas hjälp öka kunskaperna kring hur en artificiell influencer riktad till unga tjejer bör utformas. Hur bör hen se ut? Hur gammal är hen? Vad är dess sysselsättning? Är det en man eller kvinna eller kanske ingetdera? Tänker vi rätt kring Instagram eller kan någon annan kanal vara mer relevant?
Genomfört intervjuer
Studenterna har genomfört intervjuer med ungdomar och dragit slutsatser utifrån sina data som de fått presentera i en uppsats i miniformat. En av de studenter som bidragit är Isak Laurell som är 20 år och läser 3D-animation och visualisering:
– Det är nyttigt att få skriva en liten uppsats redan den första terminen, nästan som det första man gör. Man får en uppfattning av hur det är att skriva på denna nivå.
I sitt arbete kommer han fram till bland annat följande slutsats:
”Sammanfattningsvis så går att konstatera att för att en influencer ska vara intressant och få följare, så krävs det att innehållet den publicerar känns autentiskt, det ska vara relaterbart och formen av innehåll ska vara videor så man får en bättre inblick i influencerns liv och det blir lättare för följaren att skapa en relation till influencern. Men man vill även att influencern ska skapa en gemenskap, en gemenskap där alla är välkomna.”
Rekommenderar det autentiska
Han är själv ingen som följer jättemånga influencers men genom sitt projektarbete har han några rekommendationer till högskolan:
-För att lyckas med marknadsföring inom sociala medier måste man vara tydlig och autentisk i sin reklam eller främjande av den givna produkten.
Isak tillägger:
– Ett annat viktigt medskick är att samtliga respondenter var osäkra kring AI-influencers, de menade att de inte känns “på riktigt”.
Viktiga input
Beata Jungselius är positiv till studenternas insatser:
– Det är värdefullt för studenterna att få bidra i ett ”riktigt” case och se att det arbete de lägger ner kommer till användning. Jag tycker att de lyckats få fram en hel del viktig information som kan vara till hjälp i vårt fortsatta arbete inom projektet, säger Beata Jungselius.
Också Helena Irvestam Wassenius är nöjd med studenternas insats och kommenterar:
– Isaks och de andra studenternas input är mycket värdefull för oss som driver projektet. Nu fortsätter arbetet med materialet inom forskargruppen. De tar stor hänsyn till de etiska aspekterna som är jätteviktiga här. Målgruppen får ju inte uppleva att de känner sig lurade på något sätt.