Nu har hybridarbetet slagit igenom – på förskolan
Hem SkolNivåFörskola Hybridarbetet har slagit igenom – på förskolan

Hybridarbetet har slagit igenom – på förskolan

Publicerat av: Redaktionen

En förskola i Selm utanför Dortmund i Tyskland har blivit föregångare när det kommer till att hitta nya användningsområden för videomötesteknik.

Vad som började med ett sätt att fortsätta kunna hålla styrelsemöten i den kooperativt drivna förskolan utvecklades snabbt till att skapa helt nya möjligheter för lärandet och undervisningen för barnen.

 Den kooperativt drivna förskolan Kleine Strolche med 55 barn hade redan innan pandemin en progressiv inställning till barns utveckling, och teknik sågs som ett bra verktyg för lärande. När pandemin kom, och skolans löpande styrelsemöten inte längre kunde hållas på plats, ställde man om till att köra på distans som alla andra. För att möjliggöra denna omställning skaffade man headset, högtalare och videomötesprodukter från företaget Poly.

 Men förskolan lät det inte stanna vid att enbart föräldrarna och personalen fick dra nytta av det nya arbetssättet. Till att börja med var det enklare användningsområden, som att högtalarna kunde spela upp ljudböcker för barnen under sovstunderna. De kunde också ha videomöten med barn som var i karantän hemma, så att barnen kunde fortsätta ha sina sociala kontakter.

 – Teknik är naturligtvis alltid spännande för barn och de är direkt nyfikna och utforskar nya enheter. Det är ett bra tillfälle att involvera barnen i att använda tekniken, säger Mandy Sieradzki, lärare på Kleine Strolche.

 Men snart började kreativiteten flöda och personalen kom på nya användningsområden för tekniken.

Nu har hybridarbetet slagit igenom – på förskolan – När vi väl hade börjat med videomöten uppstod kreativiteten av sig själv och plötsligt kom en idé ”ska vi inte ta och sätta upp en kasperdockteater, och sen kan vi streama den här från förskolan så att alla barn kan se den”, berättar Matthias Gelinski, verksamhetsansvarig på Kleine Strolche.

 Kasperdockteatern blev en stor succé och visar att möjligheterna med de nya, progressiva sätten att interagera, arbeta och lära sig, som vi har fått till oss ”tack vare” pandemin, är långt ifrån uttömda.

Detta gäller särskilt för verksamheter som barnomsorg och utbildning, där det inte finns någon gräns för kreativiteten.

 – Det är fantastiskt att se hur våra produkter knyter samman människor på så många olika platser. Här lär sig barnen redan i tidig ålder att IT är något användbart, inte enbart för underhållning, utan även i det dagliga livet. Det går helt i linje med att vi vill ge tillgång till system som är plug-and-play och enkelt kan integreras i olika videokonferenssystem, säger Henning Schäfer, europeisk försäljningschef på Poly.

 – För oss har det varit avgörande att produkterna från Poly är så enkla att använda. Om barn ska kunna lära sig att teknik är användbart i det dagliga livet, då är det jätteviktigt att enheterna är enkla att starta och använda, säger Matthias Gelinski.

 På Kleine Strolche har man redan planer för hur teknikanvändningen kan utvecklas till nästa steg. Man har redan skissat på möjligheter till virtuella rundvandringar för föräldrar som funderar på att ställa sitt barn i kö till förskolan, och skulle det bli nya nedstängningar finns planer för att livesända ytterligare teateruppträdanden.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>