ITS på Umeå Universitet har valt Veeam Availability SuiteTM för katastrofåterställning och övervakning av ITS molntjänst.
Med Veeams programvara för övervakning borgar det för en hög tillgänglighet för ITS tjänster och Umeå universitet.
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med drygt 31 000 studenter och 4 300 anställda, varav knappt hälften är lärare eller forskare. IT-avdelningen ITS består av 200 personer där merparten personer är anställda och arbetar med drift och utveckling. Därtill engagerar ITS ca 40 konsulter som arbetar med systemutveckling och drift i olika projekt. Tillsammans ansvarar de för utveckling, support och drift av IT på Umeå universitet samt utveckling och drift av ett antal större nationella system.
ITS på Umeå universitet utvecklar program och tjänster, dels för Umeå universitetet och för alla högskolor i Sverige genom universitet-och högskolerådet som uppdragsgivare. ITS utvecklar och driftar studiedokumentationssystemet LADOK samt bygger antagningssystemet NyA för UHR och Sveriges högskolor. De driftar även INCA, ett stort nationellt registreringssystem som används av många landsting i Sverige. Allt driftas i ITS molnmiljö.
Antagningssystemet får alltid ett mycket starkt tryck de sista timmarna av ansökningstiden inför höstterminerna. Av de som söker en utbildning väntar mellan 10 – 15 procent till sista dagen med att fylla i sin ansökan online. En konsevkvens är att det kan vara flera tusen personer som vill genomföra sin ansökan samtidigt. Denna belastning kräver tillgängliga system samtidigt som de måste vara tillförlitliga och data måste kunna återställas mycket snabbt vid eventuella nedtider.
Att inte kunna lämna in sin universtitetsansökan i tid påverkar inte bara individen i fråga men får även konsekvenser för den svenska högskoleutbildningens i stort, då den sökande hamnar i en annan urvalsgrupp om ansökan kommer in för sent.
ITS på Umeå universitet använder Veeam Availability Suite för katastrofåterställningsbackup, backup och övervakning.
Utmaningen som ITS stod inför var att de hade två serverhallar. Trots att de hade två lagringsnätverk som replikerade information uppstår det emellanåt problem och IT-avdelningen såg ett behov av en lösning för katastrofåterställning. De sökte en lösning som gav snabbare tillgång till data och som felsökte systemen bättre.
ITS introducerades till Veeam på en VMware-mässa i USA.
– Vi valde Veeams lösning för att den var prisvärd och enkel. Vi tycker fortfarande att den är prisvärd och enkel. Veeams programvara kan kommunicera direkt med vårt lagringsnätverk och det går nu ännu fortare att skapa backuper. Detta görs fort, enkelt och utan större arbetsinsats från oss tekniker, säger Simon Johansson, driftssamordnare vid ITS på Umeå Universitet.
ITS tittar även på en Veeams portalfunktioner som tilllåter privilegierade användare och andra systemadministratörer att gå in och övervaka och läsa tillbaka information via Veeams programvara. Det kan röra sig om systemadminstratörer vid en enskild instutition, eller andra användare som får tillgång till maskinerna. Detta underlättar arbetet för IT-avdelningen med återläsing av data genom att access till backuper delegeras kontrollerat och strukturerat till flera personer.
– Förutom information och läromedel för studenter är det viktigt att universtitetstjänster, så som ansökningssystemet Ladok finns till förfogande oberoende tidpunkt på dygnet. Att inte få in sin ansökan vid rätt tidpunnkt på grund av att hemsidan ligger nere kan få stora konskvenser för personen i fråga. Umeå universitet kan med hjälp av vår programvara säkerställa att antagnngssystemet alltid finns tillgänglig. Systemen övervakas och vid eventuella fel kan de återställa informationen inom 15 minuter, säger Peter Källviks, Nordenchef Veeam Software.