Hem TEKNIK Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1

Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1

Publicerat av: Redaktionen

Att alla elever och lärare på skolan har sin egen dator, Chromebook eller surfplatta är inte en självklarhet.

Men måste det verkligen betyda att det inte går att arbeta med digitala läromedel?

Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1Michaela Vendt, implementeringskoordinator på Bonnier Education, delar med sig av sina bästa tips.

Som implementeringskoordinator möter Michaela Vendt dagligen lärare och elever på skolor runt om i hela Sverige.

En av de vanligaste missuppfattningarna som hon stöter på är att det inte går att arbeta med digitala läromedel om skolan inte är 1:1, alltså att varje elev och lärare har tillgång till sin egen dator, Chromebook eller surfplatta.

”Men det finns faktiskt många sätt att arbeta digitalt ändå, som fungerar precis lika bra. Det handlar bara om hur man lägger upp lektionen”, säger Michaela.

Nedan listar hon sina bästa tips för dig som vill arbeta mer digitalt på en skola med mindre IT-utrustning.

  1. Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1 4Arbeta i grupp Många av de aktiviteter som finns hos oss går utmärkt att lösa tillsammans i grupp. Dela in klassen i grupper om tre eller fyra elever och låt dem arbeta med samma dator eller surfplatta. Tack vare det multimodala innehållet och de interaktiva hjälpfunktionerna går det även att läsa texterna tillsammans i grupp.
  1. Använd projektorn! Hur får man 20 personer att arbeta framför samma dator? Använd en projektor! Koppla in ­­­ditt digitala läromedel till en projektor och arbeta med aktiviteterna och texterna tillsammans i helklass. Genom att ta fram texterna och aktiviteterna på projektor kan eleverna följa instruktionerna och arbeta individuellt eller i grupp.
  2. Mobilen Många elever har idag sina egna mobiltelefoner Tre tips till dig som vill arbeta mer digitalt på en skola som inte är 1:1 5– vänd det som annars kan vara ett störningsmoment till något positivt. Digitala läromedel kan vara kompatibla med mobiler. Det betyder att de elever som vill kan använda sig av mobilen när de arbetar med våra läromedel.

Michaela Vendt hjälper till vardags lärare att komma igång med Clio Online, ett komplett digitalt läromedel från Bonnier Education.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>