Den pågående utredningen om statens roll gällande läromedel får förlängt uppdrag fram till sommaren.
– Vi ser mycket positivt på det utökade uppdraget, och tolkar det som att regeringen inser att frågan om läromedel är för viktig för att skynda förbi, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.

Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna
Utredningen om stärkta skolbibliotek och läromedel presenterades i november förra året. Enligt direktivet skulle uppdraget redovisas den 30 november 2020, men idag kom ett tilläggsdirektiv som ger utredningen tid till och med den 30 juni 2021.
– Läromedel har inte utretts eller belysts ordentligt på länge. Att sätta sig in i något som är så kraftigt underforskat kräver tid om man ska kunna landa i hållbara och genomtänkta förslag.
Läromedelsförfattarna välkomnar därför tilläggsdirektivet med glädje, säger Kornhall.
Regeringens särskilt utsedda utredare Gustav Fridolin skriver på sin Facebooksida ”Regeringen har nu beslutat att ge utredningen om skolbibliotek och läromedel, där jag är särskild utredare, mer tid. Det är klokt. Det saknas mycket forskning om läromedel, och uppgiften att lägga fram förslag som hjälper lärare och elever att få tillgång till bra läromedel som kan bidra till att skapa kvalitet i undervisningen är inte helt lätt. Vår utredning är första gången på lång tid som staten tar ett samlat grepp över läromedelsfrågan”.
– Vi på Läromedsförfattarna hoppas att utredningen kommer med förslag på hur man kan råda bot på den olikvärdiga tillgången till läromedel som råder i svenska skolor. I dagsläget kan inte ens 15 procent av lärarna köpa in alla läromedel de behöver, säger Kornhall.