En app som underlättar för människor att låna saker av varandra blev vinnare när gymnasieelever från Stockholm Science and Innovation School nyligen tävlade i IT-utveckling.
Lagom till sommarlovet kunde det vinnande laget Floom – bestående av Hugo Frisk, Melina Stridh, Alva Bergh och Albin Haglund i årskurs 1 – glädjas åt vinsten i en tävling som är en del i det fem veckor långa programmet TCS goIT.
Gymnasieelever från Stockholm Science and Innovation School har under våren deltagit i det flera veckor långa programmet TCS goIT där de under sina lärares handledning har fått prova på vardagen som IT-experter och skapa appar tillsammans.
I finalen fick eleverna pitcha sina appar inför en jury med representanter från skolan och TCS. Det vinnande laget Floom – som består av Hugo Frisk, Melina Stridh, Alva Bergh och Albin Haglund i årskurs 1 – valde att fokusera på FN:s utvecklingsmål om hållbar konsumtion och produktionsmönster. Teamet utvecklade en app som underlättar för människor att låna saker av varandra. Därmed minskar man onödig konsumtion av saker som kanske bara skulle användas ett fåtal gånger.
– Våra elevers innovativa förmåga och drivkraft är imponerande. Möjligheten att integrera goIT i undervisningen ger ett stort mervärde för både elever och lärare. Att samverka med företag och organisationer är viktigt. Eleverna får en ökad och djupare förståelse för det moderna arbetslivet, i detta fall inom IT-sektorn, säger Lennart Kågestam, rektor för Stockholm Science & Innovation School.
Bakgrund: Genom goIT introduceras ungdomar i åldrarna 16–18 till programmering och IT-design. Eleverna får genom programmet lära sig att applicera ett helhetstänk kring digitalisering. Närmare 100 elever från Stockholm Science & Innovation School, som deltagit i årets upplaga av goIT, fick identifiera olika samhällsproblem utifrån temaområden baserade på FN:s mål för hållbar utveckling. Med hjälp av sina lärare och med utgångspunkt i Design Thinking-metoden har de sedan jobbat med att utveckla kreativa digitala lösningar till dessa problemställningar i form av appar.