Hem FORSKNING “40 minuter i simulatorn förbättrar läraren i klassrummet”

“40 minuter i simulatorn förbättrar läraren i klassrummet”

Publicerat av: Redaktionen

Vi är uppkopplade mot University of Central Florida.

Guide är Taylor Bousfield som gästar Högskolan Väst för att demonstrera och dela med sig av sin kunskap om simuleringar i klassrummet.

Via datorn ser vi fem avatarer – låtsaselever – som den blivande läraren möter utifrån olika scenarios.

"40 minuter i simulatorn förbättrar läraren i klassrummet"

Doktoranden Masood Rangraz tog chansen att prova på att prata med avatarerna via storbildsskärmen.

Det är dags att testa. Deltagarna på föreläsningen får kliva fram, ställa sig framför den stora skärmen och börja prata med de fem eleverna som alla har olika personligheter.

Man hälsar på varandra. Samtalet kan börja. Frågor som ställs besvaras, i båda riktningarna, och man för ett naturligt samtal.

Guiden Taylor Bousfield berättar att eleverna idag var ombedda att vara väldigt skötsamma men annars är tanken att man som blivande lärare ska ställas inför olika situationer med olika typer av elever.

-Den stora fördelen är att om du övar mot en människa kommer hen alltid att väga in en massa hänsyn som i sin tur påverkar agerandet. Genom att använda sig av avatarer kan vi upprepa samma övning på exakt samma sätt gång på gång, säger Taylor Bousfield.

Hon fortsätter:

– Likaså ser vi att efter fyra tillfällen i simulatorn på tillsammans 40 minuter så agerar den blivande läraren annorlunda i klassrummet med det som hen övat på. Det är alltså ett mycket effektivt sätt att träna på att ändra sitt beteende.

Forskningsprojekt om simuleringar i klassrummet

En av anledningarna till att Taylor Bousfield är på högskolan, förutom att dela med sig av sin kunskap till lärare och forskare på högskolan, är också för att träffa Marcus Samuelsson, professor i pedagogik. Han håller på med ett forskningsprojekt just inom ämnet där han, tillsammans med en kollega på Linköpings universitet, tittar på hur man genom simuleringar kan förbättra lärarutbildningen främst inom matematik.

Marcus Samuelsson berättar att man i en tänkt virtuell praktik erbjuder blivande matematiklärare möjlighet att utveckla sina färdigheter och förmågor, sin undervisningseffektivitet som ett sätt att träna upp deras lärarskap och ledarskap. De kommer att få prova på att undervisa fem semi-virtuella elever (avatarer) som uppvisar vanligt förekommande elevbeteenden utifrån tidigare forskning.

– På så sätt förutser vi utmaningar kring vanligt förekommande matematikproblem som de blivande lärarna behöver tränas på. Det blir i praktiken en större mängd realistisk praktisk träning som kommer att gynna den blivande lärarens förmåga att klara av sitt kommande yrkesliv, säger Marcus Samuelsson.

Som verkliga människor

I slutet av övningen ber Taylor Bousfield deltagarna att reflektera över hur det kändes.

– Det känns ganska realistiskt. Vi pratade som om det var verkliga människor. Det känns som man pratar med vänner, var några av kommentarerna från deltagarna.

Taylor Bousfield poängterar också vikten av att kunna öva i en säker miljö. Det kan inte hända så mycket om man agerar på fel sätt.

– Det är lite av vårt motto på University of Central Florida där vi använder oss av avatarer i våra lärarutbildningar – “No

"40 minuter i simulatorn förbättrar läraren i klassrummet"

students are harmed in making of our teachers”.

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>