I 2018 gick AcadeMedia in som ny delägare och saminvesterade med GU Ventures i Hypocampus AB, som har en digital plattform för utbildning och lärande.
I dagarna har AcadeMedia ökat sin ägarandel och i samband med det har bl.a. GU Ventures sålt halva sitt innehav till AcadeMedia i den snabbväxande utbildningstjänsten, vars antalet användare har hittills dubblerats varje år.
AcadeMedia har länge bidragit till utveckling av digital innovation. Redan 2018 gick man in som delägare i edtechbolaget Hypocampus, som har utvecklat och äger en utbildningsplattform där AI optimerar lärandet på individnivå. Plattformen har idag 75 000 användare på universitetsutbildningar, gymnasie-, komvux- och yrkeshögskolor samt inom företagsutbildningar. 35 000 av dem använder läkarsystemet, 35 000 är gymnasie-, komvux- och yrkeshögskoleelever, samt 5 000 använder plattformen för egna företagsutbildningar.
Satsningen på utbildningsteknologi och lärplattformar ökar och edtech har ett särskilt fokus i AcadeMedias strategi framåt.
– Vi siktar mot att bli en av Nordens ledande aktörer inom edtech, säger Anders Haesert, chef för AcadeMedia Edtech.
Efter att ha medverkat till Hypocampus goda utveckling de senaste tre åren ökar AcadeMedia nu sin ägarandel till 36 procent av Hypocampus AB.
– Vi har tillsammans vidareutvecklat Hypocampus ledande ställning på den svenska marknaden. De har tagit klivet ut internationellt och tiden är mogen att bredda Hypocampus marknadsnärvaro till fler länder. Vi ser att AcadeMedia är en bra partner till teamet i det här arbetet, säger Anders Haesert, chef för AcadeMedia Edtech.
Stark lansering i Frankrike – ett första steg
Initialt utvecklades Hypocampus för läkare och läkarstudenter och det är också mot denna målgrupp den första internationella satsningen riktats. Plattformen lanserades i Frankrike i augusti 2021 och under de senaste sex månaderna har 10 000 läkarstudenter från fransktalande länder valt att effektivisera sina studier med Hypocampus. Det goda mottagandet bekräftar att evidensbaserade verktyg för optimerat lärande är efterfrågade, även internationellt.
Hampus Ivert är grundare och VD på Hypocampus. Han berättar:
– 2022 har börjat med en rivstart. Feedbacken från teamet på vår nya marknad är stark. Det medicinska materialet håller mycket hög klass och översättningsprocessen är enkel och snabb. Erfarenheterna från lanseringen i Frankrike hjälper oss att nå ut till fler, både effektivare och med högre kvalitet.
– Vi är på gång med att starta samma process på ytterligare geografiska marknader under året. Medicinsk kunskap är trots allt densamma i hela världen och Hypocampus kommer att finnas tillgängligt på många språk inom en snar framtid, säger Hampus Ivert.
AcadeMedia EdTech skapar digitala utbildningstjänster i syfte att utveckla morgondagens lärande och skola. Digitala lösningar inom pedagogik, projektledning och system utvecklas i egen regi och i samarbete med aktörer inom forskning och innovation. Målsättningen är att stärka elevernas förutsättningar att lyckas med sin utbildning. Inom AcadeMedia EdTech återfinns EdAdier, Omniway, Linguista, EdShare, Hypocampus, Cortexio och studier.se.