Ifjol fyllde Högskolan i Skövde 40 år.
Nu kommer nästa milstolpe. För nu har Högskolan utnämnt sin 50:e docent, i Henrik Engström.
Docent är en akademisk titel som markerar vetenskaplig erfarenhet, skicklighet och självständighet som överstiger det som krävs för doktorsexamen. Som docent har man breddat och fördjupat sina ämneskunskaper och även meriterat sig pedagogiskt.
Efter utnämningen kan man vara medlem av betygsnämnder, vara opponent vid disputationer och fungera som sakkunnig.
Ofta krävs även docenttitel för att vara huvudhandledare för forskarstuderande.
– Docentmeriterade lärare är en stor tillgång för Högskolan eftersom de bidrar till att utveckla både vår forsknings- och undervisningsverksamhet, säger Alexandra Krettek, tillförordnad ordförande i rådet för docentprövning.
2005 utnämnde Högskolan i Skövde sin första docent i Björn Olsson (datavetenskap med inriktning mot bioinformatik). Nu har fakultetsnämnden utnämnt nummer 50: Henrik Engström. Han är verksam vid institutionen för informationsteknologi, ett ämne där han nu också blir docent. På Högskolan i Skövde har han varit ett tag.
– Sedan 1996. 1998 blev jag doktorand. Jag disputerade 2002. Så det var väl dags!
Föregångare på dataspelsområdet
Världen snurrar oförtrutet på. Saker och ting förändras och utvecklas. Det gäller inte minst i en ämnesgren som informationsteknologi. När Henrik började på Högskolan fanns varken dataspelsutbildning eller forskning på området.
– Jag, tillsammans med andra på Högskolan, såg potentialen och vi var tidigt ute med vår dataspelsutbildning, 2002. Det har varit en helt otrolig utveckling sedan dess, konstaterar Henrik och fortsätter:
– När vi drog igång var det väldigt nytt. Och forskningsmässigt, särskilt till en början, var det ett outforskat område. Idag är det mer sammanhållet och det finns mer utvecklade teorier, exempelvis inom Serious Games, som idag är mitt område.
Intensivt arbete med spel till adventskalender
I närtid har Henrik varit en del av Högskolans team som jobbat med spelet till radiojulkalendern Marvinter. Resan fram till 1 december ifjol var hektisk, men rolig.
– Vi hade en tuff deadline, som det krävdes hårt arbete för att hålla. Men det gick. Spelet mottogs väldigt bra och lever vidare även efter kalendern. I juli var det ungefär 200 spelare/dag, trots att julen minst sagt är rätt avlägsen.
Marvinter lever även vidare på fler sätt. Genom forskningen.
– Till spelet tog vi fram verktyg som gör att manus och händelseflöden kan testas i utvecklingsstadiet. Principerna för verktygen tror vi kan vara användbara inom spelutvecklingsområdet, avslutar Henrik.