Allt en lärare behöver för att undervisa i programmering, vare sig de är teknofober eller teknogenier.

Liber lanserar Greppa programmering, en helt ny digital produkt som hjälper lärare att uppnå de nya programmeringskraven.

Greppa programmering fungerar på stortavla, dator, Ipad och mobil

Greppa programmering är utvecklad av Discovery Education och innehåller tydliga steg-för-steg lektioner på tre kodspråk: Block, Python och Html.

Klicka på följande länk för att få en kort introduktion: https://www.liber.se/programmering

”Greppa programmering är fullpackad med stöd för lärare och elever, vare sig de är teknofober eller teknogenier. Greppa innehåller också lektionsplaneringar till alla lektioner för de som är inte har någon tidigare erfarenhet av programmering, samt hjälpsamma instruktionsfilmer där alla lärare och elever kan se hur de ska göra i just den lektionen”, säger Anna Karlberg, utvecklingsansvarig på Liber.

Eleverna lär sig att programmera i en visuell miljö där de kombinerar objekt och kommandon för att få saker att hända i ett program. Eleverna lär sig också förstå koncept som villkor, variabler och upprepningar genom att bygga spel och appar.

I och med det globala genomslaget av spel-appar är konceptet appar något som är välbekant för dagens elever. Greppa programmering använder det intresset för att engagera elever och leda dem genom programmeringsprocessen, fortsätter Anna.

Greppa hjälper skolans personal att lära eleverna:

  • förstå vad en algoritm är och skapa spel genom att följa instruktioner,
  • förstå konsekvenserna av en instruktion i ett program,
  • lösa uppgifter genom att bryta ner dem i mindre delar,
  • använda logiska resonemang för att förklara hur en enkel algoritm fungerar samt för att upptäcka och fixa felaktigheter i algoritmer och program.

”Greppa programmering kommer garanterat att minska stressen kring utmaningarna som de nya kraven medför”, avslutar Anna.