Ny app hjälper till att förbättra undervisningen

Hur bra är lektionerna? Förstår eleverna läraren? Är läraren tydlig? Är det bra stämning på lektionen? Hur följer rektorer upp sina lärare under terminen? Det är ingen tvekan om att pedagogiska lektioner i en trygg miljö är nyckeln till en bättre skola och undervisning. Det som sker i klassrummet mellan lärare och elev är det viktigaste för att skolors mål ska uppnås. En ny IT-produkt kan nu understödja detta.

IT-pedagogen.seLundaföretaget Qlear AB har tillsammans med några skolor utvecklat en ny produkt, Qlear Lektionskoll. Lektionskoll är molnbaserad och riktar sig i första hand till lärare. Lärare kan snabbt och enkelt samla in information från sina elever. Eleverna svarar anonymt och svaren sparas för senare analys av lärare och rektor. Genom regelbundet utförda undersökningar kan lärarna analysera sina elevers uppfattning om lärarinteraktion och pedagogiska metoder.

Lektionskoll har flera fördelar. Produkten syftar till att förbättra kommunikation mellan lärare och elever som i sin tur leder till högre kvalitet i undervisningen. Varje lärare erhåller en lärarprofil baserad på sina elevers enkätsvar. I Lektionskoll kan läraren sedan få förslag på hur profilen kan förbättras enligt Skolinspektionens åtgärdsförslag. Det går även att följa undervisningen och mäta elevers upplevelse av lektionerna över tid.

Första versionen av systemet riktar sig till lärare och elever i grundskolan och är utvecklad i nära samarbete med ett antal grundskolor där produkten testats och utvärderats i flera omgångar av både lärare och elever.

Lektionskoll ger lärarna inblick i hur eleverna uppfattar sin undervisningsmiljö med utgångspunkt från Skolinspektionens frågemodell, ”Lektionsobservationer”. Det är en tydlig modell som omfattar flera viktiga områden. Normalt används frågemodellen av skolinspektörer men i detta fall ska målgruppen själv, eleverna, svara på frågorna. Med hjälp av Lektionskoll kan en lärare undersöka hur eleverna själva uppfattar interaktionen under lektionen. Samtidigt kan eleverna på ett anonymt sätt svara på frågorna utan oro för att svar kan spåras till en enskild elev. Läraren erhåller svar på enkäten med en gång.

“Under utveckling av Lektionskoll har stor vikt lagts på enkelhet och användbarhet. Arbetet har skett i nära samarbete med ett antal grundskolor. En av ambitionerna med produkten har varit att en undersökning skall kunna skapas, genomföras och analyseras på ett par minuter under lektionstid. Läraren kan från en surfplatta eller dator enkelt skapa enkäter och välja frågor med hjälp av ”dra och släpp”-teknik.”, säger Roland Stålbrand.

Informationen som Lektionskoll samlar in från alla lektioner är mycket intressant att följa. Det går att följa hur resultat förändras över tid i lärarens klasser eller ämnen genom att resultaten lagras. Lektionskoll är ett kraftfullt verktyg för läraren att utveckla sin undervisning och jämföra utfall för olika pedagogiska metoder. Läraren kan endast se resultaten av sina egna undersökningar och har ingen möjlighet att se sina kollegors resultat.

Sammanfattning av fördelar:

  • Enkelt att lära sig
  • Kort tid att implementera
  • Snabbt och enkelt att skapa en enkät
  • Kraftfull analys och överblick via QlikView®/ Qlik Sense®
  • Lärarens ”spegel” – feedback inom några minuter
  • Byggt för mobiler och surfplattor
  • Lätt att testa systemet, kräver ingen installation