Cado lanserar koncept för coronasäker undervisning utomhus

Med klassrum i det fria vill Cado göra det lättare för skolor att bedriva smittsäker undervisning.

Cado lanserar koncept för coronasäker undervisning utomhus 1Konceptet, som redan nu är färdigt för marknaden, innehåller bland annat särskilt anpassade skolbänkar och griffeltavlor för lärarna.

– Det här har kommit för att stanna, säger Kjell Parmborn, Cados vd.

Lagom till skolstarten har Cado tagit fram ett koncept som gör det möjligt för svenska skolor att bedriva undervisning utomhus. De nya uteklassrummen består bland annat av bänkar som tål väder och vind, griffeltavlor för lärarna och segel som går att spänna upp för att ge skugga under soliga dagar.

– Våra uteklassrum är klara att användas. Och flera skolor i Danmark har redan den här terminen börjat bedriva delar av sin undervisning i det fria med goda resultat. Det ger inte bara frisk luft åt dem som är utom hus. Det minskar också trängseln bland de elever som är kvar inomhus, något som gör arbetsmiljön säkrare för både barn och vuxna, säger Kjell Parmborn, vd för Cado.

Cado lanserar koncept för coronasäker undervisning utomhus 2
Individuell anpassning

Konceptet är utvecklat tillsammans med Cados arkitekter och bygger på en modullösning som gör att klassrummen kan anpassas efter skolgårdens förutsättningar. Bänkarna, som är byggda i trä, går att placera i olika formationer och kan därmed erbjuda en stor variation av olika inlärningsmiljöer. Cados arkitekter, som har lång erfarenhet av att forma moderna parkmiljöer, hjälper skolledning att ta fram den lösning som passar respektive skola bäst.
– Våra uteklassrum är flexibla. De går att anpassa till traditionell undervisning eller till inlärningssituationer där även fysisk aktivitet är en del av konceptet, säger Kjell Parmborn.

Forskning om utomhuspedagogik
I Sverige bedrivs det sedan länge forskning på så kallad utomhuspedagogik. Hälsa, ökad inlärningsförmåga och nya källor till kunskap är några av de fördelar som lyfts fram.
– Spridningen av det nya coronaviruset har ökat efterfrågan på alternativ till det traditionella klassrummet. Det finns ett större behov av den här typen av lösningar just nu. Men tanken är egentligen inte ny. Det här är ett koncept som har kommit för att stanna, säger Kjell Parmborn.