Under en lektion med distansundervisning på Guldhedsskolan i Göteborg, tog sig ett gäng elever in i det digitala klassrummet och störde undervisningen.
De försökte bland annat bomba chattgruppen.
Om detta och hur man undviker likande problem berättar Ardalan Gol Mohammad, lärare på Guldhedsskolan i ett avsnitt av Göteborgs grundskoleförvaltnings nya vlogg.
Han delar också med sig av handfasta tips till andra lärare om hur man kan arbeta med digital undervisning.
– Incidenten med eleverna som försökte störa undervisningen gick bra till slut men det gäller att sätta upp regler och att låta det ta tid så att eleverna vänjer sig, berättar Ardalan Gol Mohammad.
Ardalan är först ut att berätta om sin vardag som lärare i grundskoleförvaltningens nya vlogg. Med vloggen får alla medarbetare i våra skolor en arena utan filter, där de kan delar med sig av tips, glädjeämnen, sådant som fungerar mindre bra och sådant som är viktigt.
Bättre insyn i vad barnen lär sig i skolan
Det första vloggavsnittet handlar mycket om digital fjärrundervisning i olika ämnen till exempel i idrott. Fungerar det? Ja, enligt Ardalan Gol Mohammad går det utmärkt. Utbildning på distans ger också andra vinster.
– Jag har pratat med elever och vårdnadshavare om digital undervisning på distans. Inte minst vårdnadshavarna ger mig mycket positiv feedback om att de får bättre insyn i vad deras barn lär sig i skolan. Vad deras barn behöver och vad för stöd de får, allt de själva som föräldrar inte kan ge sina barn stöd i och vad vi som lärare gör i vårt yrke, förklarar Ardalan Gol Mohammad.
Andra vloggavsnittet med Ardalan Gol Mohammad, lärare på Guldhedsskolan. Där berättar han om sin första reaktion om att börja med fjärrundervisning som idrottslärare.
Fakta