Svenska gymnasieskolor besöker Harvard Business School

Lärare och skolledare från Sjölins gymnasieskolor besökte i veckan Harvard Business School.

Sjölins lärare och skolledare på besök i Boston, från vänster: Maja Sturk, Frida Pernesten, Joakim Appelgren, Tommy Hamrén, Ted Öjerdal, Ingrid Crabo, Christian Lagström, Lilia Manzoor och Jimmy Rosengren.

Syftet med resan är att utveckla den casemetodik som Sjölins använder sig av i likhet med universitetet i Boston.

Sjölins gymnasium består av fyra gymnasieskolor som är specialiserade i case, en metodik med rötterna i Harvard. Gruppen som reste till skolan i Boston bestod av sex lärare och fyra skolledare från samtliga fyra gymnasieskolor inom Sjölins.

– Det var lärorikt att få träffa både studenter och professorer vid skolan. Mötet med professor Alexandra Sedlovskaya var väldigt inspirerande och gav flera idéer som jag kommer ta med mig hem. Alla vi träffat här verkar både imponerade och positivt överraskade att vi startar med case redan på gymnasienivå i Sverige, säger Joakim Appelgren som är förstelärare och involverad i utvecklingen av casemetodik på Sjölins gymnasium i Göteborg.

Sjölins har nästan 20 års erfarenhet av case, med det är första gången lärarna på skolorna får möjlighet att träffa och inspireras av de verkliga experterna på Harvard Business School.

– Det var spännande att få höra hur viktigt det är att bygga bra lärmiljöer från grunden. Eleverna som arbetar i case måste vara beredda på att dela med sig av sina erfarenheter och därför är det viktigt som lärare att se till att det inte finns någon dömande atmosfär i klassrummet, säger Ingrid Crabo, rektor vid Sjölins gymnasium Nacka.

Skolchef Jimmy Rosengren är nöjd med att resan till Ivy League skolan i Boston nu blivit verklighet och hoppas att besöket ska innebära starten på ett kommande samarbete.

– Vi har länge planerat för att ta nästa steg i arbetet med att erbjuda Sveriges bästa caseutbildning på gymnasienivå. Fördelarna med case är många, men det som framför allt är kännetecknande är ett verklighetsnära arbetssätt som ständigt tar upp aktuella ämnen, något som bidrar till att eleverna blir både motiverade och allmänbildade. Efter besöket på Harvard fortsätter vi arbetet med att utveckla casemetodiken på våra gymnasieskolor, säger Jimmy Rosengren.