Hem Nyheter Elever i särskolan mer utsatta på nätet

Elever i särskolan mer utsatta på nätet

Publicerat av: Redaktionen

Unga med intellektuell funktionsnedsättning är mer utsatta för baksidorna av onlinelivet och har svårare att utnyttja det digitala informationssamhällets möjligheter.

Elever i särskolan mer utsatta på nätet 3Det visar en ny rapport från Statens medieråd. Undersökningen är den första svenska kvantitativa kartläggning som gjorts på området.

Statens medieråd har undersökt medieanvändningen bland ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Nu presenteras resultatet i en rapport som visar att särskoleelevernas användning av sociala medier bland 13–16-åringar med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt lägre (44 %) än hos riksgenomsnittet (92 %). Trots detta är de mer utsatta för mobbning och elakheter.

24% av de unga med intellektuell funktionsnedsättning uppger att de råkat ut för att någon varit dum mot dem i mobilen eller via nätet. Siffran för riksgenomsnittet är 11%. I båda grupperna är flickor mer utsatta än pojkar.

– Inom gruppen finns stora variationer avseende graden av funktionsnedsättning. Så det är svårt att dra några generella slutsatser, säger Ulf Dalquist, verksamhetschef forskning och omvärldsanalys på Statens medieråd.

”Alla ska kunna delta”

Rapporten är den första svenska kvantitativa kartläggningen av medieanvändningen bland unga med intellektuell funktionsnedsättning. Syftet är att den ska hjälpa vuxna som i sin stödfunktion är i behov av ett aktuellt faktaunderlag.

– De här frågorna behöver vi arbeta vidare med, om inte medieutvecklingen ska bidra till att vissa obemärkt stängs ute. Vi vet att internet inneburit en livskvalitetshöjning för många, även i den här gruppen. Men för att alla ska kunna delta på sina villkor behöver vi rikta strålkastarljuset på obalanser. Utan det arbetet riskerar vissa ungas fri- och rättigheter att beskäras i det tysta, säger Anette Novak, direktör Statens medieråd.

Axplock ur rapporten:

  • Det är vanligare att unga med IF oftare har tv-apparater eller surfplattor, apparater med enklare gränssnitt eller som inte kräver någon insats från användaren.
  • Att titta på filmer eller tv-program är vanligare bland elever i särskolan.
  • Skillnader syns när det gäller mobilanvändning, att köpa saker på internet och att sporta och träna. I alla tre avseenden är det mindre frekvent bland barn med IF jämfört med genomsnittet.
  • En något större andel av unga med intellektuell funktionsnedsättning läser böcker eller tidningar varje dag jämfört med genomsnittet. Samtidigt är det en betydligt större andel av eleverna i särskolan som aldrig läser.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>