Långtgående individuella anpassningar och ett prestigelöst lärande i avskildhet är några av Blommensbergsskolans framgångsfaktorer för att slussa elever med långa frånvaroperioder, så kallade hemmasittare, tillbaka till skolan igen.
I Sverige råder både skolplikt och skolrätt.
Trots detta finns det barn som inte går i skolan. Orsakerna varierar från fall till fall men gemensamt för de flesta är att det skapar lidande både för barnen och för deras föräldrar när skolan inte fungerar.
På Blommensbergsskolan i Gröndal har man arbetat fyra terminer med en särskild undervisningsgrupp för elever i årskurs 6 till 9.
– Vi har startat undervisningsgruppen i första hand för elever med diagnoser inom autismspektrumet, som inte klarar den sociala biten i skolan, berättar Jenny Stanser, rektor för Blommensbergsskolan och initiativtagare till den särskilda undervisningsgruppen.
Klassrummet, där de 11 eleverna i 6-9:an går, skiljer sig avsevärt från vanliga klassrum, med bland annat avskiljande, ljudisolerande fåtöljer och flyttbara soffor och bord.
Undervisningen är helt individuellt anpassad. Samtidigt som man följer ett fast schema varje dag, med tydlig ämnesundervisning.
– Lärandet i vårt klassrum är annorlunda; eleverna står, går, ligger i soffan, sitter och äter med mera. Det viktiga är att de är här och att vi kan stötta dem i deras lärande på ett strukturerat sätt, konstaterar Maria Rosell, biträdande rektor, specialpedagog och ansvarig för 6-9:an.
– Det som drivit oss är ett genuint intresse för vad som är bäst för den enskilda eleven. Vårt arbetssätt med en särskild undervisningsgrupp i avskildhet är helt rätt för de här eleverna, slår Jenny Stanser fast.