Kan man använda datorspelet Minecraft i undervisningen?
Om man frågar Kim Roos och Linus Samuelsson på Björkenässkolan i Löddeköpinge är svaret ja – om det görs på rätt sätt.
– Alla barn älskar Minecraft och med lämpliga uppgifter får vi in alla skolämnen, säger Kim Roos.
Han och Linus Samuelsson jobbar som fritidspedagog respektive fritidsledare på skolan, som ingår i Pysslingen Skolor. De driver just nu ett projekt där barn och elever använder Minecraft som verktyg för lärande.
Idag föreläser de om sitt arbete på AcadeMedias Ledarforum, där drygt 500 ledare från olika utbildningsverksamheter deltar.
– Sedan början på november jobbar vi med förskolebarn och årskurs 1, och efter jul är tanken att även inkludera elever i årskurs 2-3. Vi ser att det ska gå att använda hela vägen upp i högstadiet, säger Kim Roos.
Utforska och interagera
Minecraft är ett äventyrs- och byggspel som fokuserar på att låta spelaren utforska, omvandla och interagera med en dynamiskt genererad spelkarta, byggt på kubikmeterstora block. Förutom block innehåller spelkartan också växter, varelser och föremål. Minecraft Education visar hur man kan använda spelet i klassrummet.
– Vi har hämtat en del övningar därifrån men också jobbar fram egna, säger Linus Samuelsson.
Tanken är att barnen ska bygga sina egna världar.
– Man kan börja med att prata om vad som behövs i en stad, exempelvis en brandstation, ett sjukhus, en mataffärer, ett badhus och så förstås vanliga hus där man också kan prata om vad som behövs i dem, berättar Linus Samuelsson.
– Så småningom har vi en uppgift där de ska bygga en modell av skolan, då måste de gå runt och mäta och räkna. Hur stort är ett klassrum? Hur stor är matsalen? Då tänker vi dela upp gruppen i två gäng där de turas om att vara ute och mäta och bygga på datorn, säger Kim Roos.
Funkar i alla ämnen
De tycker att Minecraft går att använda i alla ämnen.
– Man kan till exempel ge sig ut på äventyr och ta sig runt världen, då får man in geografin. Och på högstadiet skulle man kunna demonstrera fotosyntesen genom att räkna på hur många träd man kan hugga ner och fortfarande få syre, säger Linus Samuelsson.
De berättar att projektet har stöttats av AcadeMedia, inte minst för att det är ett bra exempel på hur skola och fritidshem kan samverka.
– Vi vill att fritidshemmet ska bidra till ett heldagslärande och med Minecraft kan vi få till det. När vi behövde fler datorer för att genomföra projektet fick vi det av AcadeMedia centralt och vi har fått stöd av skolledningen. Lärarna ställer många frågor och vill börja involvera sina klasser, det känns jätteroligt, säger Kim Roos.