Sedan 2018 har tre skolor i Landskrona deltagit i ett pilotprojekt där man prövat en ny metod för att undervisa i matematik. Projektet har varit framgångsrikt.
Cirka 9 av 10 deltagande elever har klarat samtliga delprov i matematik i de nationella proven för årskurs 3, vilket är högt över riksgenomsnittet på 66 procent.
Pilotprojektet är ett samarbete med SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) och NCM (Nationellt Centrum för Matematikutbildning) med målet att utveckla matematikundervisningen och stärka kompetensen hos pedagogerna i årskurs F-3.
Tre skolor valdes ut att delta – Glumslövs skola, Pilängskolan och Uranienborgs skola. Nu har de första eleverna som varit med från förskoleklass till årskurs 3 genomfört nationella prov i matematik. Andelen som har klarat samtliga delprov spänner från 93 procent till 100 procent på dessa tre skolor. Genomsnittet för riket var 66 procent år 2022.
– Det här är fantastiska resultat, och visar hur viktigt det är att vi hela tiden utvecklar vår pedagogik. Vi hoppas nu kunna införa modellen på fler skolor eftersom vi ser hur viktig den är för att förbättra elevers kunskaper inom matematik, säger Lena Hjelmström, förvaltningschef på utbildningsförvaltningen.
–Den nya undervisningsmetoden har visat sig vara väldigt bra för våra elever. Jag är mycket glad för att vi bestämde oss för att satsa långsiktigt och med fokus på kvalitet i undervisningen. Sådant ska vi göra mer av, säger Ervisa Dani (L), ordförande i utbildningsnämnden.
Undervisningsmetoden kallas TRR (Tänka, Resonera, Räkna) och Landskrona stad är en av fyra pilotkommuner som deltagit i projektet. I Landskrona har cirka 70 elever deltagit.