År 2021 ska meritvärdet för elever som går ut nian på Erlaskolan vara högre än genomsnittet.
Det är ett av målen för den matematiksatsning som nu görs på alla tre skolor.
Att utgå från aktuell forskning om hur man får till kreativa matematiska resonemang med elever är en viktig del i denna satsning.
-Det är ett högt mål och vi siktar mot stjärnorna. I Sverige har vi generellt sett låga resultat i matematik, men vi vill vara med och vända den trenden. Vi tror det är möjligt och hoppas att i framtiden vara en av de bästa i matematik, säger Lars-Erik Andersson, projektledare för satsningen.
Mer grupparbete
Under vårterminen 2019 har skolorna jobbat med problemlösningsuppgifter, hur bra sådana ser ut och hur de kan användas i undervisningen. Fyra pedagoger som ingår i projektgruppen för satsningen driver arbetet på de olika Erlaskolorna.
-Det vi såg när vi var ute på skolarna var att man inte hade den undervisning i matematik som vi önskade. Det var mycket ensamarbete med standarduppgifter, säger Lars-Erik.
-Vårt mål är att vi ska ha ett undersökande arbetssätt där man lär sig hur man löser problemuppgifter. Vi ska diskutera matematik med varandra i klassrummet och man ska jobba med alla förmågor och kunskaper i matematik, inte bara olika procedurer, fortsätter han.
Under satsningen samarbetar skolorna med forskare från Örebro Universitet och Mälardalens Högskola.
-Vår samverkan kommer att handla om forskning och utveckling av matematikundervisning där lärar-elevinteraktionen är i fokus, säger Lars-Erik.
Co-coaching
Matematiklärarna har gemensamma träffar på skolorna varje vecka då de har kollegial handledning.
-Jag besöker skolorna regelbundet och försöker handleda lärarna. Under höstterminen 2018 startade vi med auskultationer och co-coaching mellan matematiklärarna på skolorna. Det är ett bra sätt att få till diskussioner och att utvecklas som pedagog. Det ska pågå under hela projektet, fortsätter Lars-Erik.
-Det här är ett långsiktigt projekt och det kommer självklart att ta lite tid innan vi ser resultat i betyg. Det handlar ju också om att bygga upp systematik i arbetet. Personalen är motiverade till förändringen och undervisningen har redan utvecklats åt det hållet vi vill, avslutar Lars-Erik.