Fem tips för effektivare arbete i skolan

Datorn i skolan – Fem tips för effektivare arbete i skolan

En del skolor har en dator per elev, en del skolor har inte ens en dator per lärare. Jag tänkte dela med mig av fem tips för användande av datorer som underlättar för både lärare och elever, oavsett hur många man datorer man har eller inte.

charlies tipsFörst av allt, vem är då jag? Jag jobbar som lärare på gymnasiet med webbteknik, nätverksteknik och datorteknik. Man kan prata om hur länge man jobbat, jag har jobbat så länge som lärare att jag inte längre orkar räkna. Men jo, sedan -92. (Förra årtusendet…) Då jag även jobbar fackligt, träffar jag lärare av alla kategorier och årkurser på elever. Detta gör att man kan diskutera datorer i skolan med alla. Förskolan har andra behov än gymnasiet liksom olika skolor har olika resurser att disponera.

Tips ett: Du som lärare måste inte kunna mer än eleverna. Du behöver behärska ditt verktyg, men du behöver inte ha varken Facebook eller YouTube-kanal om du inte vill. Hitta ditt sätt att använda verktyget datorn. Använd verktyget för att underlätta din vardag.

Tips två: Tänk nytt, utveckling sker genom att tänka nytt. Förr drog man fram TV och video för att se på VHS-film som visade något pedagogiskt för klassen. Istället för att leta upp den där gamla bra filmen för att visa på projektorn, släpp sentimentaliteten och lägg upp länkar till flera klipp så eleverna kan få flera infallsvinklar och kanske till och med se klippen innan lektionen. Detta gör att du kan använda hela lektionen till diskussioner, grupparbeten och liknande.

Tips tre: Lär av varandra. Många kockar kan laga många olika rätter, det finns alltid något för alla. Jag menar med det att alla elever är olika och har olika sätt att lära sig och hjälps vi åt med bra tips som fungerar så får vi alla ett stort bibliotek av metoder som fungerar.

Tips fyra: Var nyfiken, våra elever har växt upp med internet. Det har inte vi. Som vuxen är vi inte vad man brukar kalla “Internet native”, vi kan ha svårt att förstå hur eleverna resonerar kring användandet av internet och datorer, telefoner och plattor. Intressera er för hur eleverna tänker kring datorer, det är ingen idé att vi registrerar oss på Twitch eller skaffar snapchat, de vill inte ha oss där i alla fall. Det viktiga är att vi intresserar oss och ger dem insikter om hur de skall bete sig mot varandra på internet. Den erfarenheten har vi som vuxna, men inte eleverna.

Tips fem: Lägg er i vilken utrustning er skola köper och hur den fungerar. Lita inte på att datorvana personer vet vad lärare behöver till sin undervisning. Se gärna till att skolan inrättar en pilotgrupp som innehåller alla typer av personer som kommer att använda utrustningen eller programmen, inte bara “datornördarna”.

Hoppas att dessa tips väckt några tankar hos er läsare. Dela gärna med er!

Slutligen vill jag som genuin datornörd be om ursäkt för alla datorer, telefoner och andra elektroniska apparater som mänskligheten fått kämpa med för att få dem fungera. Förlåt. Hade de som ska använda apparaten fått vara med och bestämma hur den skulle fungera hade det aldrig hänt. Ta lärdom av det..

Post Comment