Fem tips som underlättar onlineundervisningen

Att flytta ut klassrummet på nätet skapar nya utmaningar och möjligheter för undervisning.

Fem tips som underlättar onlineundervisningen 1Det är en förändring som påverkar lektionernas planering, lärandet och hur kommunikationen mellan lärare och elever fungerar.

Sverige har just nu inte några centrala föreskrifter om undervisning bör ske på distans eller inte, men skolor ska enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer ha möjlighet att bedriva undervisning på distans när det är nödvändigt. Ansvaret för att organisera distansundervisningen ligger då på huvudmannen, och det krävs inte bara verktyg utan även beredskap för att lösa tekniska problem som kan uppstå.

Dagens videomötes- och distanssamarbetsteknik har kommit långt när det kommer till att skapa den mellanmänskliga sammankopplingen som det fysiska mötet i klassrummet ger.

Kamerorna är högupplösta och kan automatiskt följa läraren om den flyttar sig i klassrummet för att till exempel skriva på en whiteboard, och innehållet på whiteboarden kan till och med delas digitalt med de elever som sitter framför datorn.

Det ställer naturligtvis krav på skolorna, men lägger också stor press på lärarnas digitala vana och tekniska kompetens för att undervisningen ska kunna hålla god kvalitet.

– Även om framtiden är en smula oviss just nu är den goda nyheten att det finns teknik som skapar möjligheter för fortsatt lärande. Vi behöver komma ihåg att vi alla arbetar under unika och utmanade förhållanden just nu. Det är extra viktigt att ha tålamod och hjälpa varandra, säger June Williams på teknik- och kommunikationsföretaget Poly, som jobbar med videomöten och digitalt samarbete.

June Williams fem matnyttiga tips som du som lärare kan dra nytta av i din distansundervisning:

Planera din lektion

Använd samma planering som om lektionen skulle hållas i ett klassrum. Schemalägg en struktur som räknar in tid för elevernas deltagande och pauser då eleverna kan prata med varandra, gå på toaletten eller dela med sig av tankar kring det nya lärandeformatet. Att planera lektionen ”som vanligt” bidrar till att onlineundervisningen känns mer naturlig och flyter på.

Ge riktlinjer redan i lektionsinbjudan

I lektionsinbjudan får eleverna information om datum, tid och instruktioner om hur de deltar, men det är även viktigt att förmedla generella riktlinjer för videobaserad undervisning. Det kan handla om grundregler som att stänga av sin mikrofon när man inte pratar, hur man ställer frågor i livechatten eller hur virtuell handuppräckning fungerar.

Förbered din arbetsyta

Att synas och höras bra är en förutsättning för att du som lärare ska kunna engagera eleverna. Tänk på ljussättning och kameravinkel. Ljuset bör vara riktat framifrån mot ditt ansikte och kameran placerad i ögonhöjd. Tänk även på att det kan finnas störningsmoment i form av bakgrundsljud. Ta för vana inför en onlinelektion att kontrollera hur din arbetsyta ser ut i kameran och om det finns några ljud som kan upplevas som distraherande.

Ta kontroll över tekniken

En förutsättning för onlineundervisning är fungerande teknik, och att till exempel headsetet klarar av att dämpa bakgrundsljud och är tillräckligt ergonomiskt för att du ska kunna använda dem hela dagen. För att lektionen ska flyta på utan tekniska problem är det bra att i förväg se över din tekniska utrustning och lektionsplattform. Kontrollera att du har en bra internetuppkoppling, att ljud och bild fungerar som de ska och att du är välbekant med lektionsplattformen.

Uppmuntra till interaktion

Småprata med dina elever, förklara tydligt och repetera om det är nödvändigt. Genom att uppmuntra till interaktion kan du hjälpa eleverna att behålla fokus. Under traditionella lektioner i klassrum finns det tid för eleverna att arbeta på egen hand med tillgång till hjälp från läraren. Under onlineundervining kan detta efterliknas genom att hålla samtalet öppet medan eleverna löser en uppgift.