Kommunal forskningsarena stärker undervisningen i Göteborgs förskolor och skolor
Hem KOMMUNER Kommunal forskningsarena stärker undervisningen i Göteborgs förskolor och skolor

Kommunal forskningsarena stärker undervisningen i Göteborgs förskolor och skolor

Publicerat av: Redaktionen

Göteborgs Stad stärker det vetenskapliga stödet till förskolor och skolor för att utveckla kvaliteten i undervisningen.

En gemensam kommunal forskningsarena, med lektorer och en vetenskaplig ledare, ska stödja rektorer, biträdande rektorer, förskollärare och lärare i deras uppdrag.

Den nya forskningsarenan ska hjälpa förskolor och skolor att använda vetenskap och beprövad erfarenhet för att utveckla undervisningen. Den ska också ge större möjlighet till praktiknära forskning i stadens förskolor och skolor, i samverkan med universitet och högskolor.

Kommunal forskningsarena stärker undervisningen i Göteborgs förskolor och skolor

Illustration: Visuell kommunikation/Göteborgs Stad

Göteborgs skolförvaltningar vill äga sin egen kunskapsproduktion och stödja professionerna att arbeta forskningsbaserat, säger Tomas Berndtsson på Utbildningsförvaltningen, en av de fyra direktörer som ansvarar för satsningen.

– Med egen forskningskapacitet i kommunen kan vi bättre möta behov och utmaningar som stadens rektorer, biträdande rektorer, förskollärare och lärare identifierar. Det blir en resurs för att öka likvärdigheten för barn och elever.

Samarbete mellan fyra skolförvaltningar

Den kommunala forskningsarenan är ett samarbete mellan Göteborgs Stads fyra skolförvaltningar, grundskoleförvaltningen, förskoleförvaltningen, utbildningsförvaltningen och Arbetsmarknad och vuxenutbildning. Det vetenskapliga navet är placerat på Center för skolutveckling. Den vetenskapliga ledaren kommer att rekryteras under våren 2022.

Alla skolförvaltningarna kommer att ha nära tillgång till navets resurser. Grundskoleförvaltningen, förskoleförvaltningen och utbildningsförvaltningen skapar också egna lokala organisationer för vetenskapligt stöd.

Vill nyttja forskarkompetens effektivt

En gemensam infrastruktur kring vetenskapligt stöd ökar likvärdigheten inom och mellan förvaltningarna och hjälper staden att nyttja forskarkompetensen på ett effektivt sätt.

Tomas Berndtsson, förvaltningsdirektör utbildningsförvaltningen

Andreas Lökholm, förvaltningsdirektör Arbetsmarknad och vuxenutbildning

Elisabet Nord, förvaltningsdirektör förskoleförvaltningen

Bengt Randén, förvaltningsdirektör grundskoleförvaltningen

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>