Gävleborg har lägst lärarbehörighet i hela landet

Lärarbehörigheten i Gävleborgs län har varken rört sig uppåt eller nedåt under det senaste året.

Länet ligger kvar i landets bottenskikt när det kommer till behörighet i lärarkåren.

Det visar ny statistik från Skolverket som Lärarförbundet i dag analyserar på kommun- och länsnivå över de senaste fem åren.

I december 2018 hade motsvarande 63 procent av lärarna1 i grundskolan i Gävleborgs län lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne. Det innebär att länet har den lägsta lärarbehörigheten i hela landet.

– Det är förödande att andelen behöriga lärare på skolor runtom i landet skiljer sig så påtagligt åt. Det leder till en pedagogisk segregation som försämrar likvärdigheten och drabbar elevernas rätt att undervisas av utbildade, behöriga lärare, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Av de sammanlagt 2 178 heltidstjänsterna i grundskolan i Gävleborgs län (motsvarande 2 516 lärare) var det 1 360 som hade lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.

Bland kommunerna i Gävleborg har Ovanåker störst andel behöriga lärare (69 procent) och Söderhamn lägst (50 procent). Storfors har landets högsta lärarbehörighet (89 procent) och Ljusnarsberg den lägsta (39 procent).

Andelen behöriga lärare låg på ungefär samma nivå som året innan. I hela landet ligger lärarbehörigheten på 70,5 procent, vilket är en försämring med nästan en procentenhet jämfört med året innan och en forsättning på en trend vi sett över flera år.

Lärarbehörigheten ökar i sammanlagt fem av tio kommuner i Gävleborgs län.

Tiotusentals lärare saknas

Johanna Jaara Åstrand

Den svenska lärarbristen är idag enorm. Idag saknas nära 65 000 utbildade lärare, förskollärare och skolledare. Till år 2035 är SCB:s prognos att det kommer saknas närmare 80 000 lärare.

– Bristen på lärare slår hårdast mot de skolor som redan har en låg andel behöriga lärare. Det är inte konstigt eftersom vi lärare vet hur avgörande vi är för varandra och för möjligheten att få göra ett bra jobb, säger Johanna Jaara Åstrand

– En skola är inte en skola bara för att det står på väggen ovanför ytterdörren. Eleverna måste få möta lärare med den utbildning och de förutsättningar som krävs för att kunna ansvara för undervisningen och ge det stöd eleverna har rätt till. Staten och huvudmännen måste göra mycket mer för att kön till lärarutbildningen ska ringla lång och kön ur läraryrket bromsas upp. Ta fram en nationell kompetensförsörjningsplan med lönesatsningar, arbetsmiljöåtgärder och rekryteringsstrategier, säger Johanna Jaara Åstrand