Generation Pep grundades på initiativ av Kronprinsessparet med visionen att alla barn och unga ska ha möjlighet och vilja att leva ett aktivt och hälsosamt liv.
Tillsammans med bland annat framstående aktörer från svenskt näringsliv vill Generation Pep driva ett ambitiöst och långsiktigt folkhälsoarbete med barn och unga i fokus.
Idag rör sig sju av tio barn alldeles för lite [1] och både barn och vuxna sitter stilla i genomsnitt 9 timmar per dag [2].
Kombinationen av för dåliga matvanor och för lite fysisk aktivitet utgör idag en av våra största hälsofaror, med en rad allvarliga sjukdomar som följd.
Barn spenderar en stor del av sina dagar i skolan och för att främja barns rörelse under skoldagen erbjuds nu, genom ett samarbete med Stadium, en gratis aktivitetsväska till alla grundskolor med årskurs 1 runt om i Sverige.
Med start vecka 37 delas 4 300 väskor ut med hjälp av friidrottsprofilen och projektledaren Carolina Klüft från Generation Pep, hälsoprofilen Mårten Nylén och fotbollslaget Djurgården.
Förutom samarbeten som kan bidra till att främja hälsosamma vanor, erbjuder Generation Pep ett kostnadsfritt stöd tillgängligt för alla skolor i Sverige som vill införa mer fysisk aktivitet och hälsosamma matvanor under skoldagen – Pep Skola.
– Elever som rör på sig och äter bra har en bättre hälsa och bättre förutsättningar att lyckas i skolan. Här hoppas vi att aktivitetsväskan och sajten Pep Skola ska kunna stötta skolorna i deras arbete för att skapa förutsättningar för aktiva skoldagar.
Vi hoppas även att detta omfattande initiativ från Stadium inspirerar andra företag till att vara med och bidra till att barn har möjlighet att leva ett aktivt och hälsosamt liv, säger Marie Harding projektledare på Generation Pep.
– Stadium har delat ut fler än 25 000 aktivitetsväskor sedan 2005 när initiativet lanserades. Syftet har hela tiden varit att inspirera till mer aktivitet i skolan utöver de schemalagda idrottstimmarna med fokus på förstaklassare för att skapa goda vanor i tidig ålder. I år känns det extra kul eftersom utdelningen sker till fler skolor än någonsin och att Generation Pep vill vara en del av initiativet. Tillsammans kan vi aktivera fler barn och unga, säger Angelica Larsson, PR & Informationsansvarig på Stadium.