Ny utbildning på Högskolan Kristianstad stärker civil beredskap och krisledning i regionen
Hem EVENT Göteborgs Konsthall nomineras till Årets pedagogiska pris

Göteborgs Konsthall nomineras till Årets pedagogiska pris

Publicerat av: Redaktionen

Årets pedagogiska pris utses av Föreningen för pedagogisk utveckling i svenska museer (FUISM) i syfte att lyfta fram inspirerande och framgångsrika projekt på svenska museer och kulturinstitutioner.

Göteborgs Konsthalls pedagogiska projekt Vi syr framtiden! nomineras till priset som delas ut på Sveriges Museers Vårmöte i april.

– Det känns fantastiskt roligt att vårt projekt uppmärksammas. Vi är överväldigade över den positiva respons som vi har fått av besökare och deltagare i projektet, som bygger på flera viktiga samarbeten med olika romska grupper och aktörer här i Göteborg. Det visar på hur viktigt det konstpedagogiska arbetet är för att skapa ett lustfyllt och tryggt möte med både konsten och konsthallen som plats, säger Ann-Sofi Roxhage, chef för Göteborgs Konsthall.

Projektet Vi syr framtiden! ägde rum i samband med konsthallens utställning med den polsk-romska konstnären Małgorzata Mirga-Tas i fjol. I ett av rummen på konsthallen bjöds publik och skolklasser in att skapa ett kollektivt, textilt collage i storformat.

Ny utbildning på Högskolan Kristianstad stärker civil beredskap och krisledning i regionen

Bild från det nominerade projektet Vi syr framtiden!. Foto: Hendrik Zeitler.

– Verket tog en central del av utställningen i anspråk. Det växte fram under utställningens gång och kom att gestalta en väv av relationer – nära och kära tillsammans med starka kvinnliga förebilder och pionjärer. Det kollektiva arbetet och samtalen som uppstod runt bordet, var en viktig del av projektet och Małgorzata Mirga-Tas arbete med att stärka och värna den romska kulturen, identiteten och historien, säger Mija Renström, intendent för pedagogik på Göteborgs Konsthall.

Motiveringen från FUISM:s styrelse lyder:

”Vi syr framtiden! tar fasta på en konstnärsdriven, aktivistisk och konstpedagogisk metod där verket vävs kollektivt i mänskliga möten och samtal. För att stärka och värna den romska kulturen har förskolebarn involverats i konstnärens praktik och gjort den till sin. Forma och äga sin identitet i närmiljö har engagerat till nya drömmar och gett plats för deltagande i nya sammanhang.”

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>